Важлива річ про твоє майбутнє, якої тобі не кажуть під час навчання: потрібно розвивати soft skills

У вакансіях від кандидата вимагається якийсь стандартний набір особистих якостей: комунікабельність, вміння працювати в команді, критичне мислення... Але що робити, якщо цього ніде не вчили і незрозуміло, що вони мають на увазі?

До того, як піти на постійну роботу, ми вчимося приблизно 18 років. Пару років у садку, 11 — в школі та 5 в університеті. У цей час в голову учнів і студентів вкладають багато знань. В основному про те, як влаштований всесвіт, коли відбулися важливі битви та як обчислювати синуси. Ти напевно вже зрозумів, що більшість цих знань в реальній роботі не знадобляться. І змирився з тим, що здати деякі іспити без шпаргалки не вийде. Можливо, ще в школі зрозумів, що потрібно займатися додатково в тій сфері, яка найбільше цікавить. Молодець, усвідомлення непотрібності всієї тієї маси даних, яку нам вкладають в голови — це вже дуже серйозна перевага.

 

Також ти точно читав, що на заході освіта серйозно відрізняється від нашої. І правда, там в школі дають знання і навички, які потрібні будуть у житті. Наприклад, вчать відмінно знати кілька іноземних мов, добре розбиратися в економіці, філософії, релігії, етиці та мистецтві.

 

Поруч з такими спеціальними знаннями, особлива увага приділяється соціальному та моральному розвитку дитини. Для цього процес навчання включає в себе розвиток певних навичок: критичне мислення, командна робота, вміння чітко висловлювати свої думки, вміння розуміти інших людей, навички правильного ведення спору, тайм-менеджмент, лідерські якості, креативність, вміння презентувати себе.

 

У ряді країн ЄС існують ініціативи, мета яких — підготувати людей, котрі будуть відповідати потребам суспільства в цілому і роботодавця зокрема.

 

Наприклад, у Фінляндії, що відома своєю дієвою системою освіти, деякі університети намагаються використовувати так звану інтеграційну педагогіку. Такий формат навчання передбачає включення в курс всіх практичних елементів, з якими може зіткнутися студент в майбутньому на роботі. Наприклад, стажування — гарна можливість для використання інтегративної педагогіки. А в бельгійському університеті Намюр існує проєкт Boost your skills — додаткові курси для студентів з метою розвитку soft skills (гнучкі навички, "м'які навички").

 

Soft skills не можна точно виміряти — на відміну від професійних навичок, hard skills. Ти не зможеш точно оцінити рівень свого критичного мислення за шкалою від 1 до 10. Soft skills відносяться до особистих якостей. Але тим, хто займається бізнесом, у тому числі твоїм майбутнім роботодавцям, зрозуміло, що людина без розвинених гнучких навичок швидше за все не досягне успіху в роботі.

 

Ми знаємо, що включають в себе "soft skills". Але що це за своєю суттю? Ці навички можуть по-різному називатися та навіть по-різному тлумачитися. Узагальнюючи, soft skills — це стандартні навички, які важливі в житті і майже на будь-якій роботі.

Що тобі дасть розвиток soft skills? 

  1. Посилить професійні навички. Наприклад, ти юрист і добре розбираєшся в законодавстві з нерухомості. Але щоб пояснити складне юридичне питання клієнту, знадобляться soft skills.

  2. Зробить твоє життя і роботу легше. Уміння налагоджувати контакти з людьми і справляти приємне враження допоможе тобі вирішити купу проблем у стислі терміни з найкращим результатом: починаючи від пошуку роботи до пошуку хорошого лікаря, якщо занедужаєш.

  3. Підвищить твої шанси займатися улюбленою справою з класними людьми.

  4. Допоможе досягати більшості цілей.

Ключові soft skills та як їх розвивати

 

soft skillls

 

Комунікабельність. Що це взагалі означає?

Напевно, найпоширеніша якість, яку вказують у вакансіях. І ця навичка — одна з ключових і першорядних серед всіх гнучких навичок.

 

А ти комунікабельний? І ти думаєш: ну ніби як друзі є, зі мною весело та цікаво. Значить — так, комунікабельний.

 

Але комунікабельність, що потрібна в роботі, має на увазі не зовсім це. Вона включає тактовність, інтелігентність, толерантність, вміння висловлювати свої думки та задавати питання, чути іншу людину, створювати комфортні умови для бесіди. Взагалі-то навіть не завжди потрібно щось говорити, щоб вважатися комунікабельним. Ця навичка відображається в тому, як ви знаходите спільну мову з іншими. А це можна робити і без слів, невербально.

 

Як розвивати та вдосконалювати: Звичайно ж, практика! Спілкуйся і багато читай. Жарт. Це не все. Є ряд моментів, на які варто звертати увагу, коли наступного разу будеш з кимось розмовляти або щось разом робити:

  • Тренуйся зацікавлено слухати. Не просто робити вигляд, а реально намагатися розібратися в тому, що говорить співрозмовник, ставити уточнюючі питання і подавати сигнали, що ти слухаєш — кивай, дивись в очі, "угукай".

  • Відклади осуд. Навіть якщо людина тобі не подобається і ти не згоден з її думкою, намагайся знайти хоч крихту приємного в людині та під час бесіди згадуй про це. Наприклад, тобі сподобалися туфлі цієї людини або вона зробила якийсь цікавий проєкт.

  • Контролюй емоції. Розлючена людина, яка добре контролює емоції, може спокійно пояснити, що їй не сподобалося. Гнівні висловлювання в бік співрозмовника явно не поліпшать ваші відносини.

  • Використовуй паузи і додай гумор.

  • Не забувай про свою самооцінку! Цінуй і поважай свою думку, визначись зі своїми бажаннями і потребами. Кажи "ні".

  • Стеж за тим, щоб тебе розуміли. Говори простими словами, навіть якщо спілкуєшся з професіоналом.

Самопрезентація

Все життя тобі доведеться розповідати про себе. І від того, як ти будеш це робити, залежить багато чого. Чи візьмуть тебе на роботу, порекомендують як хорошого фахівця, чи продаси ти послугу клієнтові, чи отримаєш грант. Кожного разу, коли ти знайомишся з новою людиною — це критично важливо. Розповісти щось, що зацікавить співрозмовника та викличе позитивні емоції від зустрічі з тобою. Адже наш мозок працює так, що найсильніше закріплюється перше враження. Особливо це важливо в робочому середовищі.

 

Як розвивати та вдосконалювати. Починати варто в комфортній для тебе обстановці. Ходи на заходи, які передбачають нетворкінг і нові знайомства. Наприклад, у розмовний клуб з англійської мови.

 

Заготуй кілька варіантів коротких презентаційних текстів на 1-2 пропозиції, які будуть доречні в різних випадках: при знайомстві з діловими людьми, при зверненні до клієнта, для менш формальних випадків, завчи їх і потренуйся перед людьми, яких знаєш.

Навик працювати в команді

Робота над великими проєктами включає взаємодію з іншими людьми, бо одному неможливо виконати аналогічну роботу у стислі терміни. Тільки якщо ти геній-вундеркінд. І те навряд чи.

 

Важливе вміння домовитися, почути іншого, де потрібно — промовчати, підбадьорити, похвалити або навпаки делікатно вказати на помилку. Сюди ж можна віднести і поділ відповідальності.

 

Як розвивати та вдосконалювати: Пробувати цей формат роботи і спостерігати за реакцією людей, а іноді й питати думки про те, як іншим учасникам з тобою працювалося. Волонтерство, про яке ми говоримо нижче, може якраз стати в нагоді для розвитку цієї навички. 

Організація свого часу або тайм-менеджмент

Організовувати свій час можна по-різному. Можна лінуватися весь день, а можна працювати, але результат буде зовсім маленький. Мета тайм-менеджменту — встигати більше, а втомлюватися менше.

 

Як розвивати та вдосконалювати. Для кожного працюють різні способи. Тобі потрібно спробувати і вибрати те, що буде працювати в твоєму випадку найкраще. Як варіант:

 

  • Не нехтуй сном та фізичною активністю. Через втому ти набагато більше витратиш на ту саму роботу, яку зробив би швидше в бадьорому стані. А фізична активність, особливо кардіонавантаження, добре впливає на роботу мозку. Це доведено безліччю наукових досліджень. Детальніше можна почитати тут.

  • Вибери час своєї найбільшої продуктивності і роби в цей час найскладніші завдання.

  • Роби перерви в рамках одного завдання або між декількома. Коли ти довго робиш одну й ту саму справу, вона може набридати. Ефективність знижується і ти починаєш працювати повільніше.

  • Банальна порада — пиши план на день. Таким чином, закінчивши одну справу, ти відразу ж знаєш, що йде потім, і не витрачаєш часу на вибір, чим зайнятися далі.

  • Якщо зовсім нічого не виходить, сходи на курси або як мінімум порадься з людьми, які в цьому розбираються краще, наприклад, з колегами.

 

Найголовніший секрет, як все встигати — це щось не встигати. Тому не переймайся і не засуджуй себе, якщо ти не встигаєш все, що хочеш. Повір, тривога за невиконані справи тільки знизить твою працездатність.

Критичне мислення

Це здатність раціонально розуміти, що варто робити і у що варто вірити. Тобто ти піддаєш сумніву будь-яке твердження. Навіть якщо воно виходить від начальника, батька, кумира або просто впливової людини. Будь-хто може помилятися.

 

Критичне мислення — це в той же час здатність мати свою точку зору. Уміння ідентифікувати її серед гори думок і суджень, десь почутих і прочитаних.

 

Як розвивати та вдосконалювати.

  • Найперше, з чого варто почати — це ставити під сумнів свої власні висновки й умовиводи.

  • Використовуй різні джерела інформації.

  • Вибирай достовірні та шановані ресурси.

Творче мислення або креативність

Така навичка потрібна  не тільки художникам, акторам і дизайнерам. І це не лише нові ідеї, свіжі рішення та підходи, це також можливість вирішити проблему, яка з першого погляду здається невирішуваною. Це здатність вийти за рамки звичних рішень, яка допоможе лікарю врятувати пацієнта, а фінансовому директору — заощадити для компанії багато грошей.

 

Як розвивати та вдосконалювати. Для початку можна почати вирішувати повсякденні завдання нестандартним способом і спробувати якісь із цих вправ.

 

А взагалі є кілька методик розвитку творчого мислення — можна вибрати якусь із них. З цього приводу ти можеш почитати Едварда де Боно "Латеральное мислення" і "ТРИЗ: технологія творчого мислення".

Вміння вчитися

Якщо хотіти бути успішним фахівцем, знань, які ти вивчив один раз в університеті, явно не вистачить. А якщо ти захочеш змінити сферу діяльності? Вивчити нову мову?

 

Як розвивати та вдосконалювати. Наприклад, можна пройти безкоштовний курс Барбари Оклі.

Soft skills — це не тільки про особисті якості

Деякі міжнародні організації включають до списку "м'яких навичок" знання іноземних мов та базові знання технологій і програмування ("Key competences for lifelong learning" — EU), навички спільної роботи онлайн і медіаграмотність ("Future work skills 2020" — Institute for the Future).

Що я ще можу зробити для розвитку soft skills?

Волонтерство. Цей спосіб може включати: постійне або тимчасове членство в некомерційних організаціях, участь у разових проєктах. Такі програми є хорошим бекграундом для майбутньої роботи.

 

Крім прокачування навичок роботи в команді, лідерських навичок, ефективного вирішення проблем у критичних ситуаціях, вміння виступати на публіці, це величезний простір для розвитку креативності. І найчастіше ніхто не буде тебе обмежувати або обмеження буде мінімальним. Додатковим бонусом буде море вражень, розширення кругозору та нові друзі.

 

Навчання гнучким навичкам в рамках волонтерства проходить досить ефективно, тому що ти починаєш з малого і нічим не ризикуєш. Виступаєш перед невеликими групами чи керуєш невеликою командою однолітків, які лояльно ставляться до твоїх промахів, вирішуєш виникаючі проблеми, які не загрожують тобі сильними втратами в грошах або репутації.

 

Відвідування психотерапевта. Все більше людей в Україні не вважає похід до терапевта чимось ганебним. Все більше з'являється усвідомлення, що це фахівці не тільки для людей із проблемами з психікою. Яке це має відношення до soft skills? Психотерапевт допоможе стати більш стійкою та сформованою особистістю, більш об'єктивно оцінювати себе і людей навколо, розуміти свої бажання.

 

Самоосвіта. Читайте взагалі і читайте книги про корисні особисті якості. Крім того, зараз дуже часто проводять заходи або створюють курси для розвитку того чи іншого гнучкого навику або комплексу таких навичок. Деякі з таких ресурсів ми запропонували вище.

 

Зворотній зв'язок. Прислухаючись до думки людей навколо тебе, ти зможеш зрозуміти, що у тебе виходить дуже добре, а на які навички слід звернути особливу увагу. Налагодь відносини з негативними відгуками. Не реагуй відразу, а обкатай цю думку в голові. Не варто відразу злитися чи ображатися: іноді таке зауваження може відкрити для тебе дуже важливу інформацію, а іноді може виявитися просто необґрунтованою критикою, на яку не варто звертати увагу.

 

Насправді ти міг би прожити щасливе життя навіть не знаючи про те, що є якісь особливі гнучкі та жорсткі навички. Якби ти жив у 1950-х роках. Тоді від більшості людей потрібно було щодня ходити на завод, виконувати п'ятирічку за 4 роки і не ставити запитань. Життя було прямолінійним та рідко приносило сюрпризи. Можливостей вплинути на своє життя було відносно небагато.

 

Але ти живеш у 21 столітті. Конкуренція за робочі місця зараз скажена. І людина, яка буде приймати тебе на роботу, буде враховувати, як добре в тебе розвинені гнучкі навички. Керівник LinkedIn прямо каже: для людей, які шукають роботу, найважливіше мати гнучкі навички. Про це ж говорить керівник Microsoft, директорка HR-департаменту Королівського банку Шотландії, їх розвивають у співробітників ДТЕК, на їхній важливості наполягають в IT-компанії EPAM. 

 

Можливо, тобі допоможуть їх розвинути вже на роботі (хоча не факт). Але вони точно важливі. В усьому світі зараз дуже стурбовані можливостями, які матиме штучний інтелект, і прямо кажуть, що добре розвинені гнучкі навички — це перевага людини перед машиною. Комп'ютер може прораховувати курс космічного корабля, але не може побудувати корпоративну культуру в компанії. Він здатен провести діагностику пацієнта, але не вміє співпереживати та підтримати клієнтів.

 

Стати успішною та заможною людиною можна і не розвиваючи гнучкі навички навмисно. Можливо, вони у тебе вже на непоганому рівні. Однак якщо ти хочеш працювати в добрій компанії, з людьми, з якими приємно спілкуватися про щось, крім роботи, зайняти там грошову посаду або відкрити власний бізнес, доведеться критично оцінити, як у тебе справи з гнучкими навичками, і якщо треба, відточити їх. Це складно. Це завдання не на один рік. Для цього потрібно багато практики. Але майбутні вигоди перевершать нинішні інвестиції часу та сил.

 

А якщо тебе влаштовує працювати на касі в Макдональдсі — не мороч собі голову soft skills, на такій роботі можна обійтися і без них.