13 страшних слів фермера про гроші. І що вони значать — простою мовою

Аграрії в Україні рахують гроші сотнями тисяч. Агрохолдинги рахують мільйонами. А американські фермери рахують все те, що після коми. У кожного рішення, яке ти ухвалюєш як власник бізнесу, є наслідки. Можна натренувати свій зір чітко бачити ці наслідки. Для цього треба розібратися в тому, як працюють фінанси в агрокомпанії.

1. Обігові кошти 

Що це таке. Грошові кошти компанії, які потрібні для її роботи. 

 

Пояснення людською мовою. Давай уявимо, що твоя компанія — це корова. І будемо підбирати зрозумілі аналогії. Так от, обігові кошти у такому разі можна порівняти з молоком. Це все гроші, що є в компанії і які потім перетворюються на прибуток і на дивіденди.

2. Прибуток 

Що це таке. Різниця між доходами і витратами компанії на кінець звітного періоду. 

 

Пояснення людською мовою. Якщо обігові кошти — це молоко, то прибуток — це вершки. Для отримання вершків молоко потрібно пропустити через сепаратор. А щоб отримати прибуток, треба молоко, тобто наші обігові кошти, пропустити через бізнес. 

 

Агрокомпанія закуповує посівний матеріал, саджає його, вносить добриво, за яке платить постачальникам, збирає врожай і продає його, платить зарплати і податки — вся ця діяльність компанії виступає як сепаратор. Ті гроші, які після цього всього залишаються у розпорядженні компанії, — вершки, тобто прибуток.

3. Чистий прибуток 

Що це таке. Сума, яка залишається після всіх витрат і сплати податків. 

 

Пояснення людською мовою. Для різних цілей прибуток можна рахувати по-різному, і видів прибутку багато. Наприклад, один із видів прибутку, операційний, показує, чи успішно ти займаєшся агробізнесом. 

 

А чистий прибуток демонструє, який ти бізнесмен загалом. Це цифра, яка в грошах показує твої успіхи у веденні бізнесу в цілому. І у вирощуванні з продажем, і в управлінні бізнесом. Чи вдало у тебе побудована логістика і скільки грошей ти на неї витрачаєш, на яких умовах береш кредити і як їх повертаєш, які зарплати платиш працівникам, скільки часу минає між відвантаженням зерна та платою за нього — все це разом показує твій чистий прибуток. 

 

Чому це слово не страшне. Тому що це той показник, який дає можливість подивитися на бізнес комплексно. Він показує ефективність усіх видів діяльності відразу і те, скільки грошей можна забрати з бізнесу і він при цьому не обвалиться. Саме з чистого прибутку власник бізнесу отримує дивіденди.

 

Что такое прибыль

Частина інфографіки, яка пояснює прибуток. Із курсу про фінанси для фермера "АгроГроші"

4. Дивіденди 

Що це таке. Частина прибутку, який пропорційно розділяється між власниками компанії. 

 

Пояснення людською мовою. Якщо збивати вершки, з них виділиться олія. Так і з дивідендами — це та сума, яка залишилася від прибутку після того, як частину власник вирішив використати для розвитку бізнесу. 

 

Чому ці слова не страшні. Дуже важливо розрізняти ці види грошей і відділяти одне від іншого. Часто власники бізнесу фінансують свої особисті потреби з грошей компанії — нову машину, поїздку в Туреччину тощо. Багатьом це здається логічним і припустимим, адже для того люди і займаються бізнесом, щоб заробляти гроші, а потім їх витрачати. Але якщо власник компанії не розуміє різниці між обіговими коштами, прибутком і дивідендами та не знає, скільки яких грошей у бізнесі, він може необачно вийняти з бізнесу не дивіденди, а прибуток або обігові кошти. І в мить, коли компанія потребуватиме якихось витрат, скажімо, закупити посівний матеріал, грошей на це не буде. 

Тому треба пам'ятати, що у різних видів грошей є свої завдання. І чітко знати, скільки яких грошей є у бізнесі. На обігові кошти компанія живе і здійснює свою щоденну діяльність. Прибуток — результат, заради якого вона працює і без якого продовжувати роботу в майбутньому сезоні буде дуже складно. Дивіденди — те, що належить тобі як власникові.

 

Деньги в бизнесе

 

Деньги в бизнесе

Різні види грошей. Із курсу про фінанси для фермера "АгроГроші"

5. Фінансові звіти

Що це таке. Це ті непотрібні, на думку багатьох фермерів, таблички, на які бухгалтер регулярно витрачає свій час: Баланс, Звіт про фінансові результати і Звіт про рух грошових коштів. У них збираються дані про всі грошові операції компанії.

 

Пояснення людською мовою. Непотрібними звіти здаються тим, хто в них не розібрався і ще не зрозумів, як багато інформації про бізнес з них можна зрозуміти. Якщо в цих звітах розібратися, вони розкажуть, в якій "спортивній формі" перебуває бізнес просто зараз і чим компанія може "захворіти" найближчим часом, скільки грошей приносить, чому саме стільки, чому їх немає, коли вони потрібні, і де саме їх можна взяти.

 

Чому це слово не страшне. Найгірше, що можна зробити з фінансами будь-якого бізнесу — тримати їх у голові. Тобі власникові, якщо в компанії немає фінансового директора, потрібно постійно пам'ятати:

 

  • скільки грошей ти винен і кому; 

  • скільки і хто завинив тобі;

  • скільки ти витратив на новий дрон, сівалку, корівник;

  • скільки треба буде заплатити працівникам;

  • скільки грошей залишиться у результаті;

  • і багато інших фактів про те, що відбувається з грошима.

 

Розрізнені записи фінансових операцій у цьому випадку не допомагають. Тому в голові твоїй каша з уривчастих знань про фінансовий стан бізнесу. Звідси і виникає "раптова" нестача грошей на нову техніку або "осяяння" про те, що новий дрон насправді був не потрібний. 

 

Так от, звіти допомагають очистити голову від непотрібних знань і помістити їх туди, куди потрібно — в таблички звітності. З ними всі фінансові операції будуть у порядку і на своєму місці, а на питання "скільки грошей я винен?" або "куди поділися гроші, начебто ще вчора були?" можна буде знайти швидку і точну відповідь.

 

6. Звіт про рух грошових коштів

Що це таке. Звіт, який показує, скільки грошей зайшло у бізнес і скільки вийшло з нього, і від кого компанія отримала гроші та кому їх виплатила. 

 

Пояснення людською мовою. Звіт показує молоко — всі гроші, які проходять через бізнес і потім перетворюються на вершки і масло. 

 

Чому це слово не страшне. Це базовий інструмент, який допомагає прибрати фінанси з голови і звільнити її для більш важливих завдань. Він розкладає всі гроші по поличках: на одній лежать гроші постачальникам, на іншій — від покупців, поруч сума за купівлю трактора, банківські кредити й усі інші можливі грошові потоки.

7. Звіт про фінансові результати

Що це таке. Звіт, який показує, скільки заробила компанія. 

 

Пояснення людською мовою. Цей звіт показує вершки (прибуток компанії). Він потрібний, щоб оцінити, чи приносить бізнес прибуток, і якщо приносить, то за рахунок чого. Наприклад, у компанії є декілька напрямів бізнесу: тваринництво і рослинництво. Звіт покаже прибуток за кожним напрямом (чи збитки, якщо напрям збитковий). 

 

Чому це слово не страшне. Будь-яка компанія повинна заробляти гроші собі та власникові. І якщо прибуток постійно є і росте, здається, що все добре і дивитися в цей звіт не потрібно. Але так буде не завжди. Прибуток може знижуватися, а то і зовсім змінитися збитками. Цей звіт потрібний якраз для того, щоб зрозуміти, чому так відбувається. Він допомагає розділити прибуток на складові й ухвалити рішення відносно майбутнього бізнесу: що треба виправити, щоб заробляти більше.

8. Баланс 

Що це таке. Звіт, який показує Активи — чим володіє компанія, і Пасиви — звідки ці Активи взялися, кому компанія за це винна і скільки.

 

Пояснення людською мовою. Давай повернемося до аграрних аналогій. Баланс показує корову, її розмір і здоров'я — стан бізнесу просто зараз. Вартість корівника — скільки грошей витрачено, щоб бізнес був таким, яким він є зараз, і на що саме. А також демонструє те, хто профінансував купівлю корови і будівництво корівника — звідки ти взяв гроші, які зараз у бізнесі.

 

Чому це слово не страшне. Баланс вирішує одну з головних проблем власника і менеджера: гроші нібито є, але де вони — незрозуміло. Тож якщо тобі раптом потрібно купити нову техніку або пай після відкриття ринку землі чи ти плануєш інвестувати у будівництво складу, а виявляється, що засобів для цього бракує, саме з Балансу можна зрозуміти, де ж вони поділися. А якщо регулярно аналізувати Баланс, то нестача грошей не виявиться для тебе сюрпризом. Перед великою купівлею ти заздалегідь знатимеш, скільки готівки на руках, скільки грошей на рахунку, скільки на складі у вигляді ЗЗР, яка сума вкладена в поле під час посівної, скільки можна виручити від продажу техніки, на які суми боргу, що тобі повернуть, можна розраховувати і т. ін.

 

Что такое Баланс

Баланс можна уявити у вигляді дерева: корені (Пасиви) живлять крону (Активи). З курсу про фінанси для фермера "АгроГроші"

9. Ліквідність 

Що це таке. Можливість погасити борги у стислі терміни.

 

Пояснення людською мовою. Власника зазвичай цікавить те, скільки заробить компанія і особисто він. Але перш ніж заробляти гроші, їх потрібно витратити. Компанії завжди треба оплачувати певні витрати: купувати добрива, насіння, давати зарплату, платити постачальникам техніки і т. ін., інакше бізнес не зможе заробляти гроші. Ось тут добре би розуміти, як швидко компанія може заплатити за все, за що має розрахуватись.

 

Чому це слово не страшне. У ліквідності є різні показники, і проаналізувавши їх, можна дізнатися, наскільки стійкою буде компанія в різних ситуаціях. Наприклад, якщо до тебе раптом прийдуть усі, кому ти винен грошей, і скажуть: "Віддавай, нам терміново потрібно". А якщо після аналізу виявиться, що у компанії проблеми з тим, щоб з усіма розрахуватися, можна заздалегідь вжити заходів, щоб виправити ці проблеми.

10. Бюджетування

Що це таке. Складання фінансового плану компанії на рік.

 

Пояснення людською мовою. Перед початком сезону ти плануєш урожай за кожною культурою. Це твоя мета, на досягнення якої ти кидаєш усі ресурси бізнесу. І знаючи цю мету, розраховуєш, скільки гектарів буде засаджено певною культурою, яку кількість ЗЗР треба витратити, якою буде врожайність і виручка. 

 

При роботі з фінансами є такий самий план, як і при плануванні посівної. Це бюджет компанії. За його допомогою ти плануєш прибуток, що отримає бізнес, і витрати, які для цього потрібно буде здійснити.

 

Чому це слово не страшне. Бюджет схожий на ціль, яку ти відмічаєш у навігаторі, коли їдеш кудись у незнайоме місце. Так само, як і за допомогою навігатора ти можеш зрозуміти, скільки часу доведеться провести в дорозі, яку кількість бензину витратити і скільки зупинок для відпочинку зробити по дорозі, за допомогою бюджету ти побачиш, як треба діяти, щоб отримати запланований прибуток.

 

Бюджетирование

Що дає можливість побачити бюджет компанії та як його будувати. З курсу про фінанси для фермера "АгроГроші"

11. Прогнозування

Що це таке. Порівняння плану з реальністю.

 

Пояснення людською мовою. Справа не закінчується визначенням мети у бюджеті. У ньому визначено те, чого компанія прагне, але під час роботи доводиться відхилятися від плану. У житті завжди виникають нові обставини, наприклад, довелося витратити гроші на терміновий ремонт техніки, заплатити більше за добрива, не були вчасно поставлені ЗЗР, погода виявилася не такою, на яку розраховував тощо. Тому треба регулярно порівнювати заплановані цифри з тими, до яких ти наближаєшся в реальному житті. Це порівняння і є прогнозованими, а ті цифри, до яких приходить компанія, — прогнозом.

 

Чому це слово не страшне. Без бюджету і прогнозу компанія рухається в майбутнє наосліп. Якщо бюджет — це навігатор, то відсутність бюджету і прогнозу можна порівняти з поїздкою по невідомій дорозі без навігатора. У такому випадку рішення доводиться ухвалювати спонтанно, тому що ніде не зафіксована мета на майбутнє і немає оцінки того, як компанія досягає цієї мети.

12. ROI 

Що це таке. Повернення на інвестиції. Це фінансовий коефіцієнт, який показує рентабельність бізнесу. ROI = (прибуток / інвестований капітал) * 100.

 

Пояснення людською мовою. Ми вже визначилися, що прибуток — це вершки, які ти знімаєш з бізнесу. А ROI показує жирність вершків. Як і жирність, рахується у відсотках.

 

Чому це слово не страшне. Кожне вкладення грошей у бізнес — це вибір: чи варто інвестувати або є вдаліші варіанти їх використати? ROI якраз і допомагає відповісти на це питання, порівняти різні варіанти інвестицій. Чи вигідно тобі взагалі займатися бізнесом або більше грошей можна заробити, просто поклавши гроші у банк? Чи інвестувати в інший бізнес? Чим вигідніше займатися — рослинництвом або тваринництвом? Кукурудзою або соняшником?

13. Фінтех 

Що це таке. Технології, які працюють у фінансовій сфері.

Пояснення людською мовою. Ти точно не спахуєш поле за допомогою волів — у тебе є для цього техніка, що використовує для точного орієнтування навігатор. Так і у фінансах є технології, які спрощують спілкування фермера і банку.

 

Чому це слово не страшне. Тому що завдяки фінтеху ти можеш отримати кредит без паперової тяганини і набагато швидше, ніж якщо працювати безпосередньо з банком. Є фінтех-застосунки, які це забезпечують. Тобі майже нічого не потрібно робити. Досить зареєструватися в застосунку, вказати мінімум інформації про компанію, і пропозиція сама надішле запит відразу в декілька банків, часто разом з додатковими даними, потрібними банку, щоб ухвалити рішення про видачу тобі кредиту. Ці додаткові дані воно візьме з відкритих джерел і державних реєстрів. Детальніший огляд таких застосунків — у наших друзів із Aggeek.

Хочете знати, як аграрій може профінансувати свій бізнес та щодо треба знати про фінанси агробізнесу? Скільки грошей власник може забрати з компанії, а скільки потрібно залишити, щоб вона не завалилась? Які можливості отримати додаткове фінансування має аграрій? Перегляньте перший гід про фінанси агробізнесу в інфографіці.

Гід підготовлений контент-маркетинговою агенцією Top Lead в партнерстві з Baker Tilly та Credit Agricole Bank. Інформаційний партнер — AGGEEK Money.