Всі там будемо: що таке хмарні сервіси і чому вони так стрімко розвиваються

5 років тому ринок хмарних послуг в Україні становив трохи більше $5 млн. Зараз він перевалив за позначку $23 млн та продовжує стрімко зростати, рухаючись в руслі світових тенденцій. Розбираємося, коли світ захворів на хмарну лихоманку і де в цьому божевіллі місце України.

Розбираємось у цьому спільно з хмарним провайдером GigaCloud

За прогнозами Gartner, у 2022 році витрати на корпоративні хмари у світі сягнуть $331,2 мільярди. Хмарні сервіси — один з найбільш динамічних світових IT-ринків. Бізнес хоче бути гнучким, мобільним та більш ефективним, тому більше не хоче будувати власні дата-центри та перейматися їхнім обслуговуванням. Він обирає хмарні сервіси.

Що таке хмарні сервіси

Хмарні сервіси — це платформи та програми, які "живуть" і працюють на серверах спеціальних компаній — хмарних провайдерів. Ці програми не потрібно встановлювати на комп’ютер, а доступ до них можна отримати з будь-якої точки світу. Dropbox, Google Drive, iCloud — всі ми давно користуємось цими та схожими продуктами, навіть не усвідомлюючи, що вони розміщені у хмарах. Немає сенсу тримати файли на власному комп’ютері, набагато простіше зберігати дані та працювати з ними на зручних та захищених хмарних платформах.

Та сама ситуація і з бізнесом. 1С у хмарі зручніша, ніж 1С на власному сервері, який може зламатися, підхопити вірус або просто застаріти. Якщо тримати інтернет-магазин у хмарі, а не на власному сервері, в день "чорної п’ятниці" можна просто забронювати у хмарного провайдера додаткове місце і не перейматися тим, що все "ляже". Перехід бізнеса в хмару допомагає вирішити масу проблем, пов’язаних з управлінням складною ІТ-інфраструктурою.

Якими вони бувають

Ключові хмарні сервіси можна представити у вигляді піраміди. На найнижчому рівні знаходиться IaaS (Infrastructure-as-a-Service) — це сервери, сховища, мережі, обчислювальна інфраструктура, яку хмарний провайдер надає для користування. Умовно кажучи, це просто порожній склад в оренду. Приклади IaaS — IBM Softlayer, Hetzner Cloud, Amazon EC2.

На середньому рівні розташовується PaaS (Platform-as-a-Service) — платформа для самостійної розробки та розгортання додатків. Це вже склад зі стелажами та технікою для завантаження його товаром. Приклади PaaS: Google App Engine, IBM Bluemix, Microsoft Azure, VMWare Cloud Foundry. 

І на найвищому — SaaS (Software-as-а-Service), яку складають готові хмарні додатки з доступом через веб-інтерфейс. Це — товар на полиці нашого хмарного складу. Приклади SaaS: Google Drive, Microsoft Office 365, Dropbox.

види хмарних сервісів

Хмари — прибутковий бізнес 

Найбільше грошей крутиться в сегменті SaaS: у 2018 році він склав $80 млрд (з $182,4 млрд загальносвітового хмарного ринку). Друге місце посів сегмент IaaS, на останньому місці — PaaS.

види хмарних сервісів

Все почалося в 2002 році з Amazon

На початку 2000-х компанія Аmazon, яку тоді всі знали як онлайн-магазин книжок, запропонувала своїм клієнтам розміщувати дані на віддалених серверах, без залучення власної інфраструктури та обладнання. Ідею підхопили та почали розвивати Google, IBM та інші технологічні гіганти. Наступні 18 років розвитку технологій пройшли у постійному вдосконаленні хмарних продуктів. Розробники змагалися в умінні створювати найбільш ефективні програми для організації віртуальної IT-інфраструктури. Витрати на хмарні обчислення росли швидше, ніж очікувалось, і найближчі роки зупинятися не збираються.

Ідея Аmazon виявилася більш ніж успішною. В 2012 році світовий ринок хмарних послуг становив $26,4 млрд. У 2019 році він виросте майже в 10 разів, до 2026 року — майже у 20 разів, до $521,8 млрд.

обсяг світового хмарного ринку

Український хмарний ринок перевалив за позначку $22 млн 

В Україні хмарні сервіси активно почали використовувати у 2014 році. Після анексії Криму та Донбасу багато компаній зі сходу переїхали до Києва або інших міст і вирішили не будувати знову свої дата-центри (бо це дорого), а орендувати місце у хмарах. Іншого варіанту зберегти бізнес у них не було. 

Основними постачальниками хмарних послуг в Україні є іноземні провайдери — Amazon Web Services, Microsoft Azure, Tet (ex-Lattelecom). Їхня частка на ринку становить понад 60%. У 2017 році обсяг українського ринку публічних інфраструктурних хмар вперше перевищив розміри ринку традиційних дата-центрів.

 

обсяг українського хмарного ринку

 

Google, Amazon та Microsoft — світові хмарні лідери 

Світовий ринок хмарних сервісів концентрується навколо трьох IT-гігантів: Google, Amazon та Microsoft, які займають 70% ринку сервісів IaaS. Послуги Amazon та Microsoft найбільше використовують компанії США та Європи. В Китаї ринок практично повністю монополізував місцевий провайдер Alibaba Cloud.

В Україні, крім глобальних хмарних провайдерів, також працюють локальні оператори: De Novo, GigaCloud, UCloud, "Парковий", VoliaCloud, Tucha. Станом на 2018 рік їхня спільна ринкова частка становила $6,1 млн.  

дохід хмарних провайдерів

Найбільше грошей на хмари витрачають американські компанії

За підсумками 2018 року, американський бізнес витратив на хмари $97 млрд ─ понад 60% від загального світового ринку. На другому місці — Великобританія з показником $7,9 млрд, за нею йде Німеччина ($7,4 млрд). На ринку Азії лідирують Японія та Китай.

В Європі хмарний ринок розподілений дуже нерівномірно. Розвинені економіки західної Європи витрачають на хмари в рази більше, ніж їхні східні колеги. За даними аналітичної компанії Forrester Research, у 2017 році хмарний ринок західної Європи становив $24,1 млрд, східної — лише $1,15 млрд.

обсяги хмарних ринків за країнами

В Україні ринок хмарних сервісів все ще перебуває у стадії активного росту. Його потенціал значно більший, ніж наявні $22,2 млн. Українські провайдери за якістю послуг не поступаються західним, до того ж, готові пропонувати індивідуальні рішення та надавати технічну підтримку в максимально стислі терміни. В принципі, ніхто не змушує бізнес користуватися хмарними сервісами. Він може і самостійно розгортати та обслуговувати складні IT-системи, але, врешті-решт, це може негативно відобразитися на ефективності та конкурентоспроможності компанії.