Карта дня: де у світі вже платять “податок на Google”

Багато українців обурились, коли в Раді з’явився проєкт закону, за яким Google, Facebook, Microsoft, Telegram та інші компанії, що надають цифрові послуги, повинні платити в Україні ПДВ. Дізнались, як з подібними законами в інших країнах (спойлер: Україна — одна з небагатьох країн, де такого податку досі немає, але це не причина його вводити).

 Насправді "податок на Google" — не зовсім правильна назва, тому що за користування пошуком тобі платити не доведеться. Мова про те, щоб оподатковувати платні послуги, які надає корпорація, наприклад, рекламу. 

 

За проєктом закону, за рекламу на Google чи Facebook, платні ігри та програми в App Store, хмарне сховище у Microsoft OneDrive, фільми Netflix потрібно буде платити ПДВ. А світові корпорації мають зареєструватись в Україні як платники податків. Тобто перераховувати гроші до бюджету будуть вони, а не ти (але ти все одно заплатиш, та про це пізніше). 

 

Закладаємось, ти здивувався, коли деякі зі світових компаній вже попередньо погодились на такі умови. А пояснення просте: для них це не витівка знахабнілих українських політиків, які судомно намагаються наповнити бюджет, а очікувана вимога. Тому що над податками для цифрових сервісів у світі думають з 2015 року, і Україна не придумала нічого нового, а діє за порадами Організації економічного співробітництва та розвитку. 

22 країни вже беруть податки з цифрових послуг

В Україні таких прямих податків немає, але у багатьох державах ЄС вже є. Наприклад, в Австрії — 5% від обороту цифрової реклами, у Франції — 3% від доходу від реклами. 

 

І ще 16 країн готуються їх запровадити. 

 

прямі податки на цифрову економіку

Оподаткування цифрової економіки у різних країнах. Джерело: KPMG

А непрямі податки є майже в усьому світі 

Непрямі податки — це такі, які додаються до ціни товару, наприклад, податок на додану вартість. Саме про нього і йдеться в українському законопроєкті (а прямі податки беруться безпосередньо з доходів чи майна, як от податок на прибуток підприємств чи на доходи фізосіб). 

 

Як бачиш на карті, такі податки не ввели хіба що країни Африки та ще декілька. Україна — єдина держава у Європі, яка знаходиться на стадії проєкту закону. А ще 7 країн про таке навіть не думали. 

 

непрямі податки на цифрову економіку

Оподаткування цифрової економіки у різних країнах. Джерело: KPMG



Платити податки — потрібно, тут нема питань. 

 

Але українці — любителі качати фільми на торентах, а не купувати у стрімінгових сервісів. Україна — на 7 місці у світі за рівнем піратства. Додатковий податок, який зробить легальні Netflix чи Steam на 20% дорожчими, точно не буде стимулювати українців платити за контент, як заведено у заможних країнах (а повага до авторських прав та плата за контент — одна з причин того, чому вони стали заможними). 

 

Україна — бідна країна, яку штурмують глобальна економічна криза та невігласи-політики, які вже майже 30 років не можуть створити прості та зрозумілі умови для розвитку бізнесу і економічного зростання. Величезну кількість маленьких компаній підкосив карантин. Реклама в інтернеті, яка могла б привести їм клієнтів, через цей закон стане на 20% дорожчою. 

 

Крім того, виникає питання, як податкова дізнається, які саме компанії надають в Україні електронні послуги. З гігантами на зразок Google все зрозуміло, бо вони очевидно їх надають. А от як бути з якимись невеликими компаніями, що зайдуть на наш ринок? Тримати у податковій штат чиновників, які будуть за цим слідкувати? Придбання електронних послуг — це все ж таки не придбання партії картоплі, яку точно помітить митниця. 

 

Нові податки та складніші закони — це точно не те, що потрібно Україні, особливо під час кризи. Навіть якщо ці податки є майже в усьому світі. 

 

А іще непокоїть, що Україна під час кризи збирається брати податки з інноваційних компаній. Питання навіть не до податку як такого, а до логіки, за якою йде держава. Тому що соцмережі, месенджери, ігрові та стрімінгові сервіси — це частина сучасної цифрової економіки, яка є більш перспективною з точки зору добробуту, ніж звична для України промисловість. 

 

Ми якраз готуємо новий інфографічний довідник про цифрову економіку. Випустимо його у серединці серпня. Клікай на банер нижче і залишай заявку, ми напишемо, коли він буде готовий. 

 

А якщо твоя компанія працює у цифровій економіці й тобі цікаво, щоб вона стала партнером довідника, пиши нам — обговоримо деталі.