Як запобігти кризі замість того, щоб долати її наслідки

Власник “Яготинського” Олександр Деркач з самого початку діяльності компанії вважав, що російський ринок не пріоритетний для його молока. Конкуренти вважали інакше. Російські санкції проти української молочки показали, що саме бачення майбутнього Олександра було вірним. Як він будує бізнес та захищає його від кризи?
Серія статей #криза_як_можливості

Для Олександра Деркача, співвласника клініки "Оберіг", холдингу "Молочний альянс" та мережі "Планета Кіно", найбільш важливий етап подолання кризи — завчасно до неї підготуватися. Олександру за 25 років у бізнесі довелося неодноразово боротися з кризами і долати все — від паніки на банківському ринку до інформаційних атак.

ТРИ ПРИНЦИПИ СТАЛОГО БІЗНЕСУ ВІД ОЛЕКСАНДРА ДЕРКАЧА: 

1 Будуйте відкритий бізнес. 

2. Будуйте довгострокові плани.

3. Не поступайтеся в якості продукції.

Щоб бути готовим до кризи, важливо прогнозувати, яким буде ринок в майбутньому, і розуміти місце компанії на цьому ринку

Коли Олександр більше 10 років тому став співвласником Яготинського маслозаводу, він та його партнери ухвалили рішення розвивати роздріб і орієнтуватися на внутрішній ринок, тоді як більшість конкурентів воліли робити ставку на експорт у Росію. Завдяки цьому бізнес не постраждав від російських санкцій щодо українських молочних продуктів. Зараз компанія виробляє більше найменувань продукції, ніж "Данон" або "Вімм-Білль-Данн".

Інший приклад, який показує важливість стратегічного бачення і планування — банк "Аваль", співвласником якого також був Олександр. "Аваль" одним з перших почав надавати кредити для фізосіб, тоді як інші банки були зосереджені на корпоративному сегменті. Це дало установі величезні можливості для розвитку: якщо в 2000 році у "Авалю" було близько 250 відділень, то в 2005-му — 1 400. 

Ще одне важливе вміння — вчитися у конкурентів

Конкуренти — найважливіший приклад і вчитель для будь-якого бізнесмена. Якими б гарними не були поради, що дають автори численних бізнес-книг, але вони самі колись навчалися на своїх помилках і спостерігали за досвідом конкурентів.

Але якщо криза все ж таки сталась…

Олександр Деркач виробив кілька ключових підходів, які дозволяють зробити компанію менш вразливою. 

Публічність повинна стати одним із принципів бізнесу

По-перше, необхідно бути максимально відкритим з клієнтами, не боятися обговорювати проблеми. Важливо побудувати систему комунікації, яка дозволить донести до клієнтів позицію та аргументи компанії. Коли у 2016 році відбулася інформаційна атака на Яготинський маслозавод, Олександр, раніше не публічна людина, разом з менеджерами особисто протягом декількох днів спілкувався зі споживачами на Facebook і переконував їх, що продукція Яготинського відповідає всім стандартам якості. Тоді компанія вийшла з кризи переможницею. Це приклад того, як кризу можна перетворити на можливість, якщо взяти ініціативу у власні руки.По-друге, важливо комунікувати зі співробітниками, чесно говорити їм про ситуацію в компанії, не замовчувати проблеми, якщо вони є, і демонструвати впевненість в тому, що ситуація під контролем.

У питаннях якості не повинно бути компромісів

Для будь-якого бізнесмена рано чи пізно виникає питання балансу між ціною та якістю, і з"являється спокуса зменшити якість, щоб збільшити маржу. Але такий компроміс може стати джерелом більших проблем, з наслідками яких впоратися буде ще складніше.Система управління кризою має ґрунтуватись на двох міцних підвалинах: комплексній системі подолання наслідків кризи, яка спрацює, коли компанія вже потрапила у халепу, і докризовому плануванні майбутнього компанії, яке засноване на стратегічному баченні того, як буде розвиватись ринок.

Хочеш більше надихаючих прикладів компаній, які використали кризу, щоб трансформувати бізнес? Підписуйся на наш канал в телеграмі, там ми кожного дня публікуємо такі історії.