Як бізнес-модель може працювати на мінімізацію ризиків

Як аграрний гігант “Кернел” мінімізує вплив на компанію світового коливання цін та що робить, щоб повністю завантажити виробничі потужності?
Серія статей #криза_як_можливості

"Кернел" — найбільший український виробник та експортер сільгосппродукції у 60 країнах світу, а отже — впливовий гравець глобального ринку. На бізнес компанії впливають і глобальні ризики, і ситуація на ринку України. Щоб в цих умовах забезпечити сталий розвиток, компанія використовує фінансові інструменти. Ризиками внутрішнього ринку управляє за допомогою страхування і створення бізнес-моделі, яка здатна такі ризики поглинати. Що забезпечує достатній ступінь нечутливості до ризиків для одного з найбільших агрохолдингів країни, розповів Руслан Аксьонов, керівник казначейства компанії "Кернел".

 

ЧОТИРИ ГОЛОВНІ ПРИНЦИПИ ПОБУДОВИ ФІНАНСОВОЇ МОДЕЛІ ДЛЯ СТІЙКОГО БІЗНЕСУ ВІД КОМПАНІЇ "КЕРНЕЛ": 

1. Нівелювання сезонності цін.

2. Інвестиції в інфраструктуру.

3. Страхування ризиків.

4. Побудова довгострокових партнерських відносин.

У 2016 році в компанії була затверджена стратегія, націлена на подвоєння обсягів експорту до 2021 року. Це дозволяє планувати діяльність і досягати певного рівня прибутковості. У зв"язку з таким фокусом "Кернел" не женеться за миттєвим прибутком, компанія зосереджена на тривалій перспективі, саме тому застосовує фінансові інструменти, які підтримують довгостроковий фокус.

Ф"ючерсні контракти дозволяють не залежати від коливання цін на глобальному ринку

В Україні компанія обробляє 530 000 га землі і виробляє 2 млн тонн кукурудзи. Однак 90% доходів компанії формується на глобальному ринку, тому основним ризиком для "Кернелу" є коливання світових цін на сировину. Щоб керувати цими ризиками, компанія застосовує ф"ючерсні контракти. Це дозволяє не залежати від сезонного падіння цін і прогнозувати прибутковість бізнесу на кілька місяців вперед.

Фокус на розвиток інфраструктури зменшує залежність від внутрішнього ринку

Щоб компанія отримала запланований дохід, необхідно забезпечити завантаження виробничих потужностей. Щоб завантажити свої зернові термінали, компанія будує бізнес-модель навколо логістичного ланцюжка, який здатний забезпечити потрібний обсяг — починаючи від контрактів з фермерами до власних елеваторів і вагонів-зерновозів. Це дозволяє меншою мірою залежати від врожаю і цін на внутрішньому ринку, а також ефективно оптимізувати витрати та управляти собівартістю.

"Кернел" страхує врожай і активи

У межах стратегії забезпечення стабільного доходу компанія страхує весь урожай озимих від вимерзання. Також страхуються виробничі активи компанії — від business interruption, від дій третіх осіб. Страхуються можливі політичні ризики.

Довгострокове партнерство з фермерами дозволяє завантажити виробничі потужності

У 2018 році "Кернел" заснував партнерську програму для сільгоспвиробників — Open Agribusiness. Мета проекту — передача власного успішного досвіду компанії у використанні сучасних технологій і впровадженні інноваційних рішень власним партнерам для максимізації урожайності і зростання маржинальності з кожного гектара.Тепер, з одного боку, фермери можуть використовувати інноваційні сервіси та підвищувати врожайність. А з іншого, платформа підвищує їх лояльність як постачальників зерна і таким чином працює на виконання стратегічної мети: забезпечити завантаження виробничих потужностей.Не всім кризам можна запобігти. Деякі ризики взагалі не піддаються контролю з боку людей, як-от кліматичні, що мають великий вплив на агрокомпанії. Але кожна компанія може створити власну подушку безпеки — систему, яка б зменшувала вплив ризиків на бізнес. 

Хочеш більше надихаючих прикладів компаній, які використали кризу, щоб трансформувати бізнес? Підписуйся на наш канал в телеграмі, там ми кожного дня публікуємо такі історії.