Як знайти спільну мову з фінансовими Шерлоками: проходимо оцінку активів без проблем

Оцінювачі, неначе детективи, вивчать все про ваші активи, визначать навіть з яких матеріалів побудований офіс. Керівниця департаменту оцінки Baker Tilly Олена Жадейко ділиться лайфхаками щодо того, як підготуватися до оцінки активів, щоб провести її швидко і без непорозумінь між оцінювачами та співробітниками компанії-клієнта.

Оцінка бізнесу та активів компанії необхідна під час продажу бізнесу або його частини, при проведенні реорганізації або ліквідації підприємства, при укладанні угод M&A, кредитуванні, страхуванні, вирішенні спірних питань, формуванні фінансової звітності компанії відповідно до вимог Міжнародних стандартів. 

У 2017 році внесені зміни до Закону "Про бухгалтерський облік", згідно з якими багатьом компаніям довелося вперше застосовувати МСФЗ для складання або консолідації фінансової звітності, а отже і вперше проводити незалежну оцінку активів. Велика кількість таких компаній виявилася не готовою до даної процедури, що призводило до збільшення строків та вартості процедури. 

Перед тим, як запрошувати оцінювачів, варто приділити трохи уваги тому, щоб створити зручні умови для їхньої роботи. Що вашій компанії треба врахувати при підготовці до оцінки?

1. Ретельно сплануйте строки проведення оцінки 

Етап підготовки та надання інформації, необхідної для оцінки, серйозно збільшує навантаження на фахівців фінансових та технічних служб підприємства. Тому доцільно планувати початок проєкту з оцінки так, щоб він не збігався зі звітним періодом, піком сезону (якщо діяльність підприємства має сезонний характер) чи початком аудиторської перевірки, адже і аудитори, і оцінювачі надсилають клієнтам деталізовані запити, а одночасно відповідати на запити обох дуже складно, а часом — фізично неможливо. 

2. Спочатку визначте аудитора, а потім — оцінювача 

Якщо ваша компанія складає фінансову звітність за МСФЗ, то аудиторам знадобляться результати оцінки. Тому раціонально організувати процес наступним чином: спочатку визначити компанію, яка буде проводити аудит, потім — компанію, яка буде проводити оцінку. В такому випадку поки аудитори займаються власними підготовчими процедурами, оцінювачі вже почнуть робити запити до компанії та отримувати інформацію від неї. 

Крім того, оцінювачам доцільно узгодити методологію оцінки з аудиторами, інакше вони можуть не врахувати вимог аудиторів, що може ускладнити процес узгодження результатів та затвердження звіту про оцінку активів. 

3. Призначте відповідального за збір інформації та вмотивуйте залучених спеціалістів 

Як я вже зазначила, збір інформації — складна та тривала задача, і часто працівники компанії не розуміють, наскільки вона важлива. Тому така робота сприймається як непотрібне навантаження, і оцінювачі можуть отримати неповну чи спотворену інформацію. 

Надання інформації пройде швидше та ефективніше, якщо на підприємстві буде сформована робоча група з технічних і фінансових фахівців, а також призначена особа, відповідальна за збір інформації та за комунікацію з оцінювачами. Всім учасникам процесу необхідно пояснити важливість надання якісної інформації та бажано передбачити мотивацію для людей, що залучені до проєкту. Для вашої компанії буде дешевше преміювати працівників, ніж постійно виправляти дані. 

4. Ваші спеціалісти повинні бути готовими до приїзду оцінювачів 

Коли експерти з оцінки виїжджають на підприємство, перша їхня задача — оглянути активи та сфотографувати їх, а друга — проконсультувати співробітників компанії-клієнта щодо надання інформації. 

Спеціалісти компанії мають бути готовими до приїзду наших фахівців: розуміти, для чого приїхали оцінювачі, що вони роблять та що їм треба для виконання їхньої роботи. Оцінювачі та представники клієнта мають спілкуватись однією мовою. 

5. Треба ретельно перевіряти коректність та достовірність наданої інформації 

Ну і останнє, на що хотілося б звернути увагу — якість наданої інформації. На жаль, оцінювачі часто виявляють, що надана їм інформація не відповідає дійсності, і часом подібна ситуація переростає в детективне розслідування. 

Крім того, варто пам’ятати, що дані, надані оцінювачам, мають відповідати даним, які були надані аудиторам, інакше це ускладнює узгодження результатів оцінки та збільшує терміни реалізації проєктів.

Оцінка активів компанії дає можливість більш вірогідно судити про майновий стан компанії та ефективно управляти розміром та динамікою амортизаційного фонду. Крім того це допомагає приймати грамотні рішення щодо ефективного використання активів та планувати майбутні грошові потоки. 

via

А ось це читав?!