Як виробники вакцин “наживаються” на здоров’ї: все, що від тебе приховували

“Велика фарма наживається на продажі вакцин” — один з найулюбленіших аргументів борців проти щеплень. Начебто ринок вакцин ділять великі корпорації і на цьому заробляють неймовірні гроші. Насправді вакцини — це складний і малоефективний спосіб мати прибуток. Значно вигідніше і простіше продавати гомеопатію та БАДи.

Ринок вакцин наразі оцінюється в 36,5 млрд доларів США

У 2023 році ця сума має перевищити позначку 50 млрд доларів. Він зростає зі швидкістю 6,7%.

Це зростання виглядає досить великим, але давайте подивимось на темпи зростання інших "гравців" на фармринку.

Світовий ринок гомеопатії та альтернативної медицини складає близько 69 млрд доларів США

А 2023 році він має сягнути понад 199 млрд доларів. Щороку обсяг продажів альтернативних лікарських препаратів зростає на 19%.

Ринок біологічно-активних добавок в 2018 році ставив майже 124 млрд доларів

А у 2023 році він складе понад 205 млрд. доларів. Річний коефіцієнт зростання (CAGR) становить 9.6%. Ринок БАДів майже в 4 рази більший за ринок вакцин. Тільки уявіть.

Загальний світовий ринок фармацевтичних препаратів оцінюється в 934,8 млрд доларів

І його приріст найближчі роки складатиме 5,8%.

Як бачите, вакцини — це невелика частка прибутку "Великої Фарми", а найкраще почуваються, тобто стрімко зростають, продажі БАДів та гомеопатії.

80% глобальних продажів вакцин дійсно здійснює "Велика Фарма", тобто п"ять міжнародних компаній

Але навіть їм не вистачає потужностей покрити світову потребу у вакцинах. Іншими виробниками є фармацевтичні компанії ринків, що розвиваються.

Конкуренція на ринку дозволила знизити ціни на вакцини

Ціни на вакцини на відміну від БАДів і гомеопатії — це предмет регуляції та обговорення, коли уряд країни чи UNICEF закуповують великі партії вакцин. Часто оголошується тендер і беруться до уваги обсяг замовлення, час на його виконання, економічний розвиток країни-покупця, і ціни конкурентів. Ціни на вакцини можуть бути ринковими лише в разі прямого продажу приватному сектору охорони здоров"я.

Для розробки вакцини потрібно принаймні 10 років

Водночас продавати вакцини складно Розробка нової вакцини складає від 10 до 15 років, а часом і 30 років. Процес виробництва вакцин коливається від 6 місяців до 2,5 років.

До прикладу, для появи на ринку ЄС вакцина має пройти такий шлях:

1. Дозвіл на маркетинг. Його надають лише після отримання даних досліджень, що підтверджують безпечність та ефективність вакцини. Спостереження за безпечністю та ефективністю вакцини продовжується і після того, як її почнуть використовувати.

2. Реєстрація та отримання ліцензії.

3. Контроль якості. Кожна партія вакцин проходить оцінку, перш ніж потрапити в продаж. В середньому 30-70% часу від виробництва вакцини — це час контролю якості.

4. Фармацевтичний нагляд, тобто відстеження побічних реакцій вакцинації заради можливого припинення використання та вилучення серії.  

Натомість гомеопатичний препарат та БАДи реєструвати значно простіше, адже є спрощена система реєстрації препарату без жодних незалежних досліджень як в США, так і в Європі. Щодо наукових досліджень про ці препарати — часто вони відсутні взагалі або дуже низької якості.

Тож якщо ви шукаєте компанії, які наживаються на продажі препаратів, то краще зверніть увагу на продавців БАДів та гомеопатії. Там є чим обурюватися.

via

Більше про ринок фарми, рекламу ліків та те, скільки грошей заробляють фармкомпанії — у нашому безкоштовному спецпроекті "Фармацевтика України".

Автор довідника "Фармацевтика України" — контент-маркетингове агентство Top Lead за підтримки партнерів: фармацевтичної фірми "Дарниця", юридичної фірми Aequo та Торгово-промислової палати України. Інформаційний партнер — BusinessViews.