Нотатки шкодять пам’яті — тепер це науково доведено

Мабуть, у кожного була ситуація, коли годинами занотовуєш щось на лекції чи робочій нараді, а потім виходиш і розумієш, що не пам’ятаєш нічого з того, що щойно прозвучало. Хороша новина — ти не самотній і миттєва забудькуватість трапляється майже з усіма. Дослідники пояснили, чому так відбувається, і як з цим справлятись.

Нотатки є досить поширеним методом збору великих обсягів інформації, але недавні дослідження доводять шкоду записів для нашої пам’яті. Проте є кілька дієвих прийомів, які допоможуть хоча б частково зменшити об’єм записаного тексту і при цьому запам’ятати інформацію.

Коли ти щось записуєш, мозок не вважає за потрібне це запам’ятовувати

В одному з недавніх досліджень фахівці дійшли висновку, що ведення нотаток може призвести до ненавмисного забування. Науковці провели експерименти, щоб перевірити, чи зможуть люди, які звикли все записувати, потім краще відтворити інформацію, якщо вони не зможуть вести записи, а будуть лише запам’ятовувати її.

Наприкінці дослідники зробили висновок, що учасники їхніх експериментів, які робили нотатки, несвідомо забували те, що їх просили запам’ятати.

Це пояснюють тим, що мозок вважає непотрібним запам’ятовувати те, що було записано. Він стає більш забудькуватим, тому що вважає, що інформацію можна буде просто переглянути у нотатках, коли це необхідно.

Краще запам’ятовувати допомагає дискусія

У школі учні вивчають та легко згадують концепції та різноманітні ідеї, якщо вони активно дискутують, беруть участь в експериментах та презентаціях. Через практику вони отримують краще розуміння речей, обговорюючи ідеї зі своїми однолітками.

На роботі це має вигляд активної участі в зустрічах і спілкуванні з колегами. Критичне ставлення до того, що відкрито обговорюється, також допомагає мозку легше запам’ятовувати почуте. Він швидко розуміє, що те, що ви аналізуєте, має першочергове значення, тому приділяє йому більше уваги, ніж решті інформації.

Якщо без нотаток не обійтись, то краще пиши, а не друкуй

Опубліковане в Psychological Science дослідження довело, що записаний ручкою текст запам’ятовується ефективніше, ніж той, що набраний за допомогою клавіатури.

Це пояснюють тим, що ручкою ми пишемо повільніше, а тому доводиться бути більш вибірковим у занотовуванні інформації, обираючи лише важливе. Коли ти робиш нотатки в електронному вигляді, то просто бездумно переписуєш лекцію.

Хоча, звичайно, сама лише участь в обговореннях та суперечках не натренує мозок краще запам’ятовувати. Бо мало брати участь в обговоренні, треба ще й розуміти, про  що йде мова. 

via