Твій повний гід про страхування

Страхування — це запасний парашут, який бере з собою при стрибку навіть професіонал.
Людина чи компанія, у яких немає страховки, будуть витрачати десятки і сотні тисяч гривень для ліквідації наслідків подій, які вони не можуть точно передбачити: пожеж, затоплень, крадіжок, травм, хвороб, кібератак... А якщо страховка є, ці витрати візьме на себе страхова компанія. За внески, розмір яких може собі дозволити буквально кожен.
Розібрались у тому, що таке страхування, як воно працює і у який спосіб спрощує життя.

Експерт та партнер матеріалу — страхова компанія "ІНГО".  

Про страхування: що це та навіщо воно потрібно 

Навіщо мені страхування? Я не ризикова людина

Віримо, що саме ти ніколи не готуєш борщ, не ходиш на полювання, не стрибаєш із парашутом… Так само, як і більшість українців. 

 

Але страхування корисне не лише для тих, хто веде активний та ризиковий спосіб життя. Просто більшість людей неправильно розуміє ризик і уявляє страхування лише як послугу для шибайголів. Це не так. 

Чим страхування схоже на стрибок з парашутом? 

 

Жодна людина у здоровому глузді не хоче наражатись на неприємності та втрапляти в халепу. І навіть професіонали, які виконали сотню успішних стрибків з парашутом, на 101-й візьмуть запасний. Не тому, що не вірять у власні сили. Якби не вірили, то не стрибали б. А тому що знають про небезпеку, яка чигає на них, якщо основний парашут не розкриється. І готові до неї. 

 

Так і у звичайному житті — ми віримо у щасливу долю і що лихо нас омине, але маємо підготуватись до будь-яких ситуацій.

 

Ризик — основне поняття страхування, і від нього ніхто не може вберегтись 

Ризик — це ймовірність настання події, яка призведе до серйозних збитків, які можна точно виміряти та виразити грошима. 

 

Ризик є завжди, і він абсолютно непередбачуваний. Кожен з нас час від часу втрапляє в якусь халепу. Кожен може захворіти, забитись при падінні, втратити багаж в аеропорту. 

 

А деякі нещасні випадки призводять до дуже серйозних наслідків, і постраждалим доводиться витрачати купу грошей, щоб з ними впоратись. Квартира чи офіс можуть згоріти, після ДТП доведеться ремонтувати машину чи лежати в лікарні, викрадення товару зі складу компанії зірве контракти, змусить витрачатись на ремонт та закупівлю нових товарів. 

 

Страхування — це спосіб отримати компенсацію, найчастіше грошима, за подібні  раптово понесені збитки. 

 

Скажімо, згоріла квартира чи її залили сусіди. Як буде діяти незастрахована і небагата людина? Жити у родичів, просити про допомогу небайдужих людей, депутатів, мера, позичати гроші, потім роками розраховуватися з боргами. 

 

На противагу незастрахованим людям ті, хто потурбувався заздалегідь, отримають компенсацію від страхової компанії, яка відшкодує збиток, дасть змогу оплатити ремонт чи купити нову квартиру. Страхова точно не зробить життя безтурботним, але дозволить пережити негаразди з найменшими втратами.

 

Так само і з застрахованим бізнесом. Якщо згорів склад  магазину, йому або доведеться залазити у борги, або закриватись. І потім роками судитись з партнерами за неоплачений товар, доводячи, що стався форс-мажор. 

 

Але страхування могло б покрити і претензії партнерів, і витрати на відновлення складу. 

 

Словом, страхування — це послуга, яка дозволяє максимально відновити раптово пошкоджене майно до того стану, в якому воно було до моменту лиха. Або відшкодувати витрати на відновлення здоров’я. Його завдання — спростити життя, зробити його максимально комфортним навіть під час трагедії, не змушувати постраждалих ночувати на вулиці чи залазити в борги. 

 

Але страхування не призначене для оплати запланованих витрат, воно для компенсації раптових втрат. 

Ніхто з моїх знайомих не застрахований. Певно, на це є причина...

Єдина причина — в Україні до страхування ще не звикли, і багато українців не вважають цю послугу необхідною. Але подивись на приклад західних країн, де страхування існує довше, ніж у нас, і де люди вже давно встигли добряче зрозуміти його переваги  — там страхуватись настільки ж звично, як у нас отримувати зарплату на картку. 

 ринок страхування в Україні

 

В Україні останніми роками ринок також зростає на 14,5% на рік. Страхові компанії мають багато цікавих пропозицій, тому протягом кількох найближчих років у когось із твоїх знайомих точно з’явиться страховка.

 

Як застрахуватися? Ціни та розміри виплат 

Ок, зрозуміло. А що потрібно, щоб застрахувати себе? 

Той, хто хоче застрахуватись, укладає договір зі страховою — це означає, що компанія виплатить гроші, якщо станеться лихо, про яке йдеться у договорі. І якщо ймовірна подія стає реальністю, страхова покриває збитки.  

 

Укласти договір можна в офісах страхових компаній або на їхніх сайтах, на сайтах із порівнянням пропозицій різних компаній або через посередників (брокерів, агентів — для юросіб, банки, турфірми — переважно для фізосіб). 

І скільки це коштує? Певно, дорого? 

Ні, страхування доступне для людей з невеликими доходами. Але стандартних розцінок немає, бо послуга завжди індивідуальна, вартість залежить від багатьох умов. 

 

Наприклад, застрахуватися від коронавірусу при поїздці за кордон можна за 880 гривень. Страхування від "ІНГО", яке гарантує виплати у випадку пожежі чи затоплення квартири, можна придбати за 975 гривень. Це більш ніж помірні суми як для виплат, які ти отримаєш, якщо наступить страховий випадок. 

 

Якщо страхується бізнес, вартість вища, бо і відшкодування будуть більшими. 

 

вартість страхування

І скільки грошей можна отримати, якщо станеться халепа?  

Суми виплат також відрізняються. Ось кілька прикладів з практики "ІНГО". Через травмування у ванні у Болгарії турист отримав виплату 91 000 гривень. За викрадені ювелірні вироби в торговій фірмі компенсація становила 3,2 мільйона гривень. Пожежа на складі компанії стала причиною виплати постраждалому бізнесу 42 мільйонів доларів. А через погані погодні умови, які призвели до поганого врожаю соняшнику, агрокомпанія отримала 19 мільйонів гривень страхових виплат. 

Виходять нормальні суми! 

Так, страхування справді вигідне для клієнта. Ось кілька наочних порівнянь вартості страхового поліса та виплачених клієнтам "ІНГО" компенсацій. 

 

рівень страхових виплат

 

Саме тому на Заході страхування таке популярне — за невелику суму можна отримати великі виплати, які покривають збитки і значно спрощують життя. 

На чому ж страхова заробляє, якщо внески клієнтів такі невеликі? 

Страхування — це бізнес, який вигідний обом сторонам. Для того, хто страхується, це коштує недорого, і немає значення, йдеться про людину чи компанію. Застраховані цілком можуть собі дозволити такі суми. А особливо якщо порівнювати їх із можливими збитками. 

 

Страхова ж має кілька способів заробітку. По-перше, кількість постраждалих завжди менша, ніж кількість застрахованих. Бо ж цеглина на голову падає не всім, хто застрахувався від нещасного випадку. По-друге, збитки від одного сегменту страхування перекриваються прибутками від іншого. А по-третє, майже всі українські страхові компанії інвестують вільні кошти у різні інструменти (депозити, цінні державні папери тощо). 

 

Тому попри невисоку вартість страхування, у компанії є можливість і витрачати багато грошей на компенсації, і самій заробляти.  

А від чого залежить вартість страхування? 

У кожній страховій компанії є спеціалісти, які розраховують вартість (її ще називають страховою премією). 

 

Скажімо, при страхуванні життя враховується вік, стан здоров’я, ризиковість професії. При страхуванні житла беруть до уваги його вік, стан, площу, меблювання. Якщо с страхується автівка, звертають увагу на її вартість, марку, модель, вік, враховують стаж водія. 

 

Якщо потрібно застрахувати бізнес, виникає ще більше нюансів, бо об’єкти страхування різноманітні: це можуть бути автопарк, склад, комп’ютерні системи, врожай, офіс, здоров’я працівників… Наприклад, при страхуванні нерухомості вартість буде залежати від виду діяльності клієнта, систем захисту майна, включених до страхування ризиків. При страхуванні бізнесу над конкретною пропозицією працює команда експертів, яка допомагає визначити ціну та суму відшкодування. 

А знижки є? 

Є бонуси, які дають знижку, а є малуси, які підвищують вартість страхування. 

 

Наприклад, можна отримати бонуси за кількість застрахованих людей або об’єктів чи за відсутність страхових випадків (КАСКО чи страхування житла). 

 

Зараз у "ІНГО" тестують телематичні пристрої для оцінки культури водіння. Такий пристрій ставлять у машину, і він зчитує дані з приладів, що показують, як водій керує авто. Якщо він робить це обережно, отримує знижку. Якщо стиль водіння різкий, навпаки, страхування буде коштувати дорожче, тому що у нього більший ризик потрапити в ДТП. 

 

Перш за все такий підхід цікавий компаніям, які страхують автопарки, бо для них економія буде особливо відчутною: економія на вартості самого страхування, вартості ремонту машини та завдяки зменшенню простоїв машини через ремонт. 

 

Плюс такі пристрої дозволяють відстежувати місцезнаходження машини та розуміти, чи не використовується вона у неробочий час. 

 

телематичні пристрої

Що можна застрахувати 

А що саме можна застрахувати? 

Майже що завгодно, головне — щоб виконувався основний принцип страхування: внаслідок якоїсь лихої події можна зазнати збитків, і їх можна точно оцінити у грошах. 

 

Скажімо, "ІНГО" — універсальна компанія, тому працює і з фізичними особами, і з юридичними, має досвід у понад 50 видах страхування. Тому в "ІНГО" можна застрахувати своє здоров’я, здоров’я підлеглих, власну машину, багаж, квартиру, автопарк компанії, склади, офіси, літаки, судна, сервери, врожай, неможливість виплатити кредит, перерву у виробництві і багато чого іншого.  

 

Можна застрахуватися навіть від критичних хвороб, за яких потрібно лікування за кордоном, скажімо, онкологія. У "ІНГО" є окрема програма для такого страхування

 

Окремий напрям — страхування відповідальності. Якщо ти страхуєш свою відповідальність, то виплати надходять не тобі, а тому, хто постраждав внаслідок твоїх дій або через те, що у тебе щось сталося. Класичний приклад — Автоцивілка, коли гроші виплачуються не власникові машини, який спричинив ДТП, а постраждалій стороні. Або через пожежу постраждала не лише квартира того, хто застрахувався, а й квартири сусідів — якщо була застрахована відповідальність, вони також отримають компенсації. Так само страхують відповідальність лікарів, пілотів, архітекторів та інших людей, чия робота пов’язана з серйозним ризиком. 

Нова цікава послуга — кіберстрахування  

На Заході можна застрахуватися навіть від зламу акаунтів у соцмережах. В Україні такої послуги поки немає, бо кіберстрахування у нас з'явилося нещодавно і поки лише для юридичних осіб. Але дуже актуальне, адже 50% українських компаній хоч раз були об’єктом кібератак. 

 

"ІНГО" серед іншого пропонує страхування від кібернетичних загроз та супровід айтішників, якщо клієнт став жертвою атаки. 

Чи можна застрахуватись від коронавірусу? 

Так, в "ІНГО" є відповідна програма

А чому зірки страхують сідниці, а футболісти — ноги? 

Це також страхування відповідальності. У зірок чи спортсменів є контракти, і якщо з тими частинами тіла, якими вони заробляють гроші, щось станеться, збитки понесуть і вони (не зможуть працювати), і компанії, з якими укладено контракт (залишаться без прибутків). Страхування дає змогу компенсувати ці збитки чи хоча б зменшити їх. 

Чи можна, аби спочатку сталось якесь лихо, а потім застрахуватись і отримати компенсацію? 

Ні, так страхування не працює. Страхуються лише до того, як щось сталось, а не після. Якщо виявиться, що особа застрахувала себе, щоб отримати компенсацію за те, що вже сталося, це буде вважатися шахрайством. 

 

Так само не можна страхуватися від лиха, про яке точно відомо, що воно станеться (скажімо, ти напевне знаєш, що твою квартиру обчистять, чи склад твоєї компанії хочуть підпалити). Страхування потрібно для того, щоб подолати проблеми від ймовірної шкоди, а не від тієї, про яку точно відомо. 

Від чого краще страхуватись перш за все? 

В основному страхуються не від чогось, наприклад, пожежі, онкології чи крадіжки. Страхують об’єкт, який має цінність: майно, здоров’я, життя. Хоча є певні нюанси, коли треба підкреслити ризики, скажімо, спеціальне страхування саме на випадок коронавірусу, але загальний принцип саме такий. 

 

Щоб зрозуміти, що потрібно застрахувати, оцініть, втрата чого призведе до найбільших збитків і серйозно порушить ритм та якість життя або роботи компанії. Виділіть трохи часу, щоб подумати над цим, зберіть сімейну нараду або колег, які керують бізнесом. На ці питання немає однієї правильної відповіді, у кожної людини та кожної компанії вона буде своєю.  

 

Наприклад, сонячні електростанції страхують від затоплення. На перший погляд незрозуміло, чому так. Але за технологією вони повинні розміщуватись поблизу водойм, тому у цьому є сенс. 

 

Якщо у вас дві квартири, то втрата однієї хоч і буде болісною, але через це ви не будете змушені шукати прихистку. Можливо, таким людям краще перш за все потурбуватись про страхування здоров’я. 

 

Якщо ви власник магазину і втрата складу призведе до закриття бізнесу, є сенс застрахувати склад. Логістичним компаніям доцільно страхувати майно, яке вони перевозять, та відповідальність водія. 

 

Допомогти бізнесу визначитись з тим, що застрахувати, може саме страхова компанія. Вона визначить, де може бути слабке місце на об’єкті, яке обладнання має критично важливе значення, як швидко його можна альтернативно виробити, замінити, транспортувати. Крім того, експерти страхової ретельно вивчають технічну документацію, систему пожежної безпеки, укладення по ґрунтах і інші важливі аспекти з безпеки та формують свої рекомендації щодо потрібних інженерних рішень. 

 

Наприклад, під час реконструкції одного ТРЦ у приміщенні пожежної безпеки, де облаштовані всі камери, сервери та пульти, було встановлено водну систему пожежогасіння. Як ви розумієте, люди, вода і електронне устаткування погано суміщаються одне з одним. Після рекомендацій ризик-інженера "ІНГО" система пожежогасіння була замінена на альтернативну.

 

Цікаво, що найбільш популярні серед клієнтів страховки не збігаються з найбільш популярними причинами виплат. Це говорить про те, що більшість людей некоректно оцінюють ризики — страхуються від одного, а стається інше. 

 

найбільш популярні страховки

А можна мати кілька страховок одночасно? 

Звичайно. Наприклад, одна — на здоров’я, інша — на квартиру, третя — страхування авто. При цьому можна купувати страховку як в однієї компанії, так і в різних.

 

А оскільки у різних страхових компаній різні умови страхування на один і той самий об’єкт, їх можна комбінувати так, щоб пропозиції різних компаній покривали всі ризики. Скажімо, якщо станеться нещасний випадок, одна страхова оплачує перебування у лікарні, а інша платить за ліки.

 

Але дві компанії одночасно не можуть платити за перебування в лікарні. Тому якщо ви страхуєте один і той самий об’єкт у кількох страхових, то другу компанію потрібно про це попередити, щоб договір з нею не визнали нечинним. 

 

Це актуально і для людей, і для бізнесу. 

 

Як перевірити надійність страхової компанії? 

Є кілька критеріїв, на які потрібно звернути увагу.

 

1. Рівень виплат. Це відношення суми, яку страхова зібрала з клієнтів (це називається премія), до суми виплачених компенсацій. Цей показник має бути від 30 до 60%. Якщо менше, можливо, отримати виплати буде складно. Якщо більше, ймовірно, що її політика занадто ризикова і вона незабаром збанкрутує. Також це може натякати на те, що через цю страхову банально відмивають кошти.  

 

У цей діапазон входять багато компаній, і клієнту є з чого вибрати. 

 

рейтинг страхових компаній

 

2. Забезпеченість власним капіталом. Це важливий показник, бо він вказує на спроможність компанії провести дійсно глобальні виплати, гроші з яких, можливо, доведеться брати з власного капіталу. Фактично це показник стійкості компанії. 

 

Всі ці дані можна знайти у рейтингу, який складає видання Фориншурер.  

 

рейтинг страхових компаній

 

3. Також треба зважати на спеціалізацію компаній. Вони можуть бути як багатопрофільними, так мати вузький профіль, наприклад, страхувати лише життя, туристів, авіацію або, наприклад, страхувати лише юридичні особи і не приймати на страхування фізичних осіб. Багатопрофільність компанії не означає, що це погана страхова. Наприклад, "ІНГО" займається понад 50 видами страхування. Але якщо вузькопрофільна компанія пропонує нехарактерне для неї страхування, це може бути приводом задуматись.

 

Дані про компанії за спеціалізацією також можна знайти у Фориншурер (зі стор. 51).

 

4. Також варто звернути увагу і на досвід компанії, хоча це не ключовий критерій. Відомі випадки, коли начебто поважні компанії із багаторічним досвідом насправді виявлялися не вартими довіри клієнтів. 

 

5. Порадьтеся з людьми, які вже застрахувались у цій компанії. Найкраще — знайти людину, у якої вже щось сталось і вона отримала виплату. Так ви матимете практичні знання щодо взаємодії зі страховою. 

Як отримати виплати

Припустимо, наступив страховий випадок. Що зробити, щоб отримати виплату? 

Загальний алгоритм дій такий. 

 

1. Спочатку мінімізувати шкоду, яка ще може статись. Наприклад, якщо людині стало погано чи вона потрапила у ДТП, викликати швидку і спробувати надати першу допомогу самостійно, якщо ви знаєте, як це робити. Перекрити водопостачання при залитті. У разі пожежі викликати пожежників і спробувати по можливості самостійно загасити вогонь, вивести з будівлі людей, відігнати автомобіль від будинку. При кібератаках вимкнути сервери, на які відбувається атака. 

 

Наприклад, якщо вітром зірвало дах, власник будинку може оперативно встановити поліетиленову плівку, щоб мінімізувати потрапляння вологи у приміщення. Якщо цього не зробити, то подальше пошкодження дощем тільки збільшуватиметься. Ці витрати на убезпечення від пошкодження водою можуть розглядатися як витрати на мінімізацію збитку і будуть відшкодовані. 

 

У практиці "ІНГО" був випадок, коли в полі загорівся трактор. До нього під’їхав комбайн та  почав вивантажувати зерно просто на трактор і в такий спосіб загасив пожежу. Таким чином збиток зменшили, бо трактор не згорів повністю і підлягав відновленню, а вартість пошкодженого зерна окремо була компенсована страховою компанією.  

 

2. Повідомити страхову про настання страхового випадку, бажано прямо на місці події. Спершу телефоном або у месенджері, потім, коли буде можливість, письмово. 

 

3. Виконувати інструкції оператора кол-центру. Зазвичай, коли виникають неприємності, кожна людина переживає стрес. Але навіть якщо ви намагаєтеся тримати себе в руках та зберігаєте ясність думок, все одно не зможете тримати в пам’яті всі нюанси договору страхування. Тому після настання випадку краще відразу звернутися до оператора контакт-центру страхової компанії. Він підкаже, як діяти далі, а також може надати допомогу дистанційно, скажімо, викликати відповідні служби, допомогти вибратися з незнайомого місця і т. ін.  

Як розраховується сума, яку мені виплатить страхова? 

Щоб розрахувати суму збитку та відшкодування, спочатку цей збиток та випадок, який його спричинив, потрібно зафіксувати. Для цього потрібне підтвердження відповідних державних органів або експертів про те, що подія дійсно сталася. Скажімо, поліція фіксує факт пограбування, пожежна служба — пожежі, лікарі — травми чи хвороби, метеослужба — природного лиха. У разі настання незначних випадків фіксувати їх можуть аварійні комісари або інші експерти з уповноважених страховою компанію служб. Іноді достатньо провести фотофіксацію збитку на місці пригоди. Таке підтвердження дає страховій компанії законні підстави для відшкодування після оцінювання розміру збитку. 

 

Незалежні експерти або експерти страхової компанії оцінюють суму збитку: рахують, на яку суму майна згоріло чи потонуло, скільки грошей потрібно для ремонту і т. ін. Іноді для оцінювання збитку великих промислових об’єктів може знадобитися кілька місяців, протягом яких працює ціла команда експертів. 

 

Після чого, керуючись результатами експертиз та висновків спеціалістів, страхова призначає виплату та перераховує її постраждалому або установі, що надає послуги постраждалому (лікарня, СТО, аптека, будівельна компанія тощо). 

Страхування онлайн 

А можна укласти договір онлайн? 

Так, багато компаній пропонують такий варіант, хоча не для будь-якого виду страхування. 

 

В "ІНГО" є можливість фізособам оформити онлайн страхування квартири, автівки, здоров’я та при виїзді за кордон. Для цього потрібно зареєструватися та увійти в особистий кабінет



онлайн страхування

 

Алгоритм простий (на прикладі страхування квартири): 

1. Вказуємо місцезнаходження квартири. 

2. Обираємо суму, на яку хочемо її застрахувати.

 

онлайн страхування

 

3. Бачимо розмір страхової премії (тобто суму, яку потрібно оплатити). 

 

онлайн страхування

 

4. Заповнюємо дані для договору.

 

онлайн страхування



5. Оплачуємо онлайн. 

 

Весь процес займе не більше ніж пів години. 

А заявити про страховий випадок? 

Поки що через українські закони — ні. Зараз в особистому кабінеті клієнт "ІНГО" може спостерігати за прогресом врегулювання страхової справи. У планах компанії додати можливість подати заяву про страховий випадок та завантажити документи безпосередньо в електронному кабінеті (для автоцивілки та КАСКО). 

 

Зараз компанія готується випустити застосунок для смартфона, який дасть можливість заявити про збиток, зафіксувати його, надіслати фото та необхідні документи і отримати попереднє оцінювання збитку. А також додати такий функціонал до особистого кабінету. Але реалізувати це можна буде лише після змін у законодавстві. 

Бізнес також можна застрахувати онлайн? 

Для бізнесу правильніше говорити про систему електронного документообігу, а не повноцінне страхування онлайн. Тому що при страхуванні бізнесу потрібно обов’язково пройти ризик-аудит. Це процедура, за якої експерти страхової виїжджають на об'єкт, оцінюють його стан та дають поради, як покращити безпеку. Наприклад, поставити системи пожежогасіння, сигналізацію тощо — варіантів дуже багато залежно від типу компанії та того, що вона хоче застрахувати. Якщо ці поради виконані, страхова буде готова укласти угоду. 

 

А технічні переговори щодо вмісту договору можуть відбуватись онлайн. 

 

Але з часом все більше процедур будуть переводитись в онлайн, бо це вигідно та зручно. 

Чув, що можна врегулювати ДТП онлайн… Правда? 

Правда. Для цього потрібно, щоб учасників ДТП було двоє, в обох водіїв були страховки, вони дійшли до згоди щодо того, хто винен у пригоді, а сума збитку становила не більше 50 000 гривень. Якщо все сходиться, учасники ДТП самі, без поліції, можуть заповнити протокол міжнародного зразка (так званий європротокол) та надіслати його у страхову. Все можна зробити на цьому сайті

Різне

Чи можуть відмовити у виплаті компенсації? 

Таке трапляється. У кожного виду страхування свої правила, і їх обов’язково повідомить менеджер під час укладання договору або їх потрібно вивчити онлайн. Якщо є питання — телефонуйте в компанію. 

 

Наприклад, відшкодування не буде виплачено, якщо виявиться, що застрахована особа грубо порушувала правила безпеки, скажімо, палила у ліжку, через що згоріла застрахована квартира. Або на складі компанії не працювала система пожежогасіння, яка мала там бути. 

 

Не вийде отримати відшкодування, якщо стане відомо, що власник застрахованого майна навмисне підлаштував його знищення, аби отримати гроші.  

 

Також відмовлять, якщо ви навмисно надали неправдиві дані про майно, яке страхується, чи про страховий випадок. 

 

Крім того, потрібно якнайшвидше повідомляти про страховий випадок. Якщо цього не зробити, компанія також має право відмовити у виплаті грошей. 

 

У медичному страхуванні компанія може відмовитись застрахувати людей, які на момент укладання договору серйозно хворі і хочуть вилікувати хворобу за гроші страхової компанії. 

 

І, звичайно, якщо той, хто винен у халепі, вже відшкодував збитки. 

Якщо страховий випадок не настане, я отримаю назад кошти, коли спливе строк дії договору? 

Ні, так це не працює. Цим страхування відрізняється від інших послуг. Якби страхова компанія повертала гроші у разі ненастання страхового випадку, у неї не було би грошей виплачувати компенсації за збитки тим, у кого сталася халепа. 

 

І це добре пояснює поняття ризику — певної ймовірності, з якою страховий випадок може статись. А може і не статись. 

 

Але оскільки розмір страхових виплат набагато більший, ніж вартість страхування, у ньому є сенс. Погодьтеся, набагато краще зараз заплатити 1 300 гривень за поліс від коронавірусу і у випадку хвороби отримати від страхової оплату за лікування до 100 000 гривень, ніж не застрахуватись та намагатись знайти такі великі гроші самостійно (ціни та виплати — на прикладі "ІНГО"). 

Правда, що в Україні є обов’язкове страхування? 

Є, і видів обов’язкового страхування багато, але в основному вони не стосуються більшості людей, крім кількох видів: від нещасних випадків на роботі, на транспорті (входить у вартість квитка), ОСЦПВ (або автоцивілки). 

 

Інші види доволі екзотичні: страхування відповідальності власників собак та власників зброї, медиків на випадок інфекційних хвороб, саперів, спортсменів і т. ін. 

Короткий словничок невідомих слів про страхування

Страхова премія — вартість страхування, яку сплачує клієнт. 

 

Страхова сума, страховий ліміт — максимальна сума, яку виплатить страхова компанія в разі халепи, тобто настання страхового випадку. 

 

Страхова виплата, відшкодування — та сума, яку заплатить страхова компанія. Виплата може бути або рівною ліміту, або менше за нього. Наприклад, якщо ви застрахували майно з лімітом у 1 мільйон гривень, але збитки становлять 1 мільйон 100 тисяч, буде виплачено 1 мільйон. А якщо збитки становлять 900 000 гривень, буде виплачено 900 000. 

 

Страховий випадок — халепа, яка трапилась із застрахованим майном чи людиною: ДТП, пожежа, затоплення, крадіжка, втрата багажу… 

 

Страховик — інше слово для позначення страхової компанії. 

 

Страхувальник —  той, хто страхує, тобто оформлює договір страхування. 

 

Застрахована особа —  особа, на яку пошируються страховка. Це може бути як особа, яка офорлює договір (страхувальник), так і інша. Наприклад, якщо ви купуєта страховку для подорожі, і в ній вказана вся сім'я, то ви будете одночасно і страхувальником, і застрахованою особою, а члени сім'ї — лише застрахованими особами. 

Або роботодавець, який страхує співробітників, буде страхувальником, а співробітники — застрахованими особами. 

 

Ризик-аудит — поняття, актуальне для бізнесу. Перевірка об’єкту, який буде застрахований, з подальшими порадами щодо того, як зменшити ймовірність настання страхового випадку. 



Останні кілька років показали, що страхування є актуальною послугою. Епідемія коронавірусу, якої ніхто не очікував, змушує задуматись про страхування здоров’я: люди зрозуміли, що вигідніше зараз про всяк випадок заплатити кілька сотень гривень, максимум тисячу, і у випадку хвороби чи травми отримати кілька десятків тисяч компенсації від страхової, а не витягати величезну суму з власної кишені.  

 

З одного боку, зараз життя стало більш безпечним, якщо порівнювати з тим, яким воно було сотні років тому. Медицина стала кращою, автоматизація промисловості зменшила кількість нещасних випадків на виробництві. З іншого, ми ніколи не будемо жити у світі без ризиків. І що турбує — більшість ризиків ми не можемо контролювати.

 

Досвід застрахованих людей та компаній показує, що відсутність далекоглядного і прагматичного ставлення до ризиків коштує дуже дорого у прямому розумінні цього слова. Тож якщо у тебе є можливість застрахуватись, вигідніше це зробити. 

 

Ми написали цю статтю разом зі страховою компанією "ІНГО" — однією з найбільших страхових компаній в Україні. Це універсальна страхова, але вона відома медичними страховками з гнучкими умовами. Компанія має власний медичний центр у Києві.

Завантажуй наше свіже дослідження цифрової трансформації українських компаній з великою кількістю кейсів!

Автор дослідження - контент-маркетингова агенція Top Lead. Генеральний партнер - Metinvest Digital. Партнер - AEQUO Law Firm. Інформаційні партнери - Business Views, Міністерство цифрової трансформації України та American Chamber of Commerce in Ukraine.