Чому українське масло є у турецькій випічці, а в Україні може бути його дефіцит

На початку 2019 року експорт українського масла за вагою перевищив імпорт у 28 разів, а за вартістю – майже в 17 разів. І такі надихаючі результати — вже не перший рік. Але у 2019 році нам може не вистачити масла українського виробництва навіть на внутрішньому ринку.

Колишня очільниця МОЗ Уляна Супрун на своїй сторінці у Facebook застерігала від надмірного вживання масла через високий рівень холестерину та ризик отримати серцево-судинні хвороби. Але водночас міністерка наголошувала на його користі для організму.

З 2017 року наше масло продають ще й в Європі. Україна — на 6 місці у світі за експортом вершкового масла — продала його 30 тисяч тонн. Та чому насправді європейці обирали молочний продукт з України, пояснили провідний аналітик "Інфагро" Максим Фастєєв та експерт ринку молока Світлана Жаглова.

1. Українське масло дешевше за масло з інших країн, тому Європа стала массово його купувати

Цьому сприяло кілька факторів. По-перше, на цей продукт зріс попит в усьому світі. По-друге, масло у Європі у 2017-2018 роках суттєво подорожчало, а продукт нашого виробництва мав нижчу ціну. До того ж, Україна має квоти на безмитний експорт масла до ЄС.  

Ще одним фактором стало закриття російського ринку для українських виробників молочки після 2014 року. До Росії ми продавали великі об’єми твердого сиру (так звані "російська" та "голландська" групи). У Європі таку продукцію не їдять, тому наші виробники перенаправили сировину на виготовлення масла та сухого молока.

2. Але 2019 року можлива нестача українського масла

Рекорди фіксували у 2017 та 2018 роках, проте 2019 року зменшився об’єм перероблення сировини, і масла стало менше. У першому півріччі 2019 Україна ще могла його експортувати, але у другій половині 2019 року існує ризик дефіциту вітчизняного молочного продукту. 

Зараз ціна на сировину підвищилась, тому вартість масла буде вищою. З цієї причини на український ринок можуть завезти чимало дешевшого імпортного, наприклад, польського масла.

3. Українське масло є у турецькій та мароканській випічці

Якщо в останні роки ти був у Туреччині та їв там якісь смаколики, ймовірно, масло для них — з України. Бо найбільші покупці нашого масла — Туреччина, Марокко та Нідерланди. Зважаючи на те, що наше масло купують як сировину, а не як готовий продукт, що потрапляє на полиці магазинів, найімовірніше, його купували для пекарень або кондитерського бізнесу.

Але щодо Нідерландів є нюанс: квоти викупили трейдери, які зареєстровані в Нідерландах, але, ймовірно, вони продавали наше масло не голандцям, а в інші країни.

4. Але на полицях магазинів воно не може конкурувати з європейським

Традиції споживання масла та ринкова ситуація у ЄС такі, що українським виробникам у найближчий час потрапити до польських, німецьких чи французьких супермаркетів буде дуже складно. По-перше, українське масло солодковершкове, а європейці роблять цей продукт кисловершковим, а також люблять масло з додатками: з сіллю, травами, овочами.

По-друге, в країнах ЄС вистачає боротьби між власними брендами. Масла настільки багато, що ми там зі своїм просто не конкуренти.  

По-третє, у ЄС масло — це продукт з жирністю як мінімум 82%, а у нас досить популярне менш жирне.

5. Порада від експертів: як швидко виявити молочний фальсифікат

Краще купувати масло перевірених брендів, які на ринку 10 років і більше. Звертай увагу на цінник — масло не має бути більш ніж на 30% дешевшим за решту аналогічних товарів на полиці. Якщо дешевше, одразу має виникнути питання: а завдяки чому виробник зробив таку знижку, якщо вартість сировини приблизно однакова для всіх?

Більше відповідей на складні питання про масло та інші продукти, які ти їси щодня, цікава статистика та дивовижна інфографіка — у нашому новому довіднику Агробізнес України 2019. Завантаж його безкоштовно, клікнувши на банер нижче.

Автори довідника — контент-маркетингова агенція Top Lead та головний сайт про агробізнес Latifundist за підтримки партнерів: юридичної фірми Aequo, банку Credit Agricole та компанії Baker Tilly.