Чому кожному киянину саме час подивитися на генплан Києва, інакше скоро буде пізно

Мер Києва Віталій Кличко представив концепцію генерального плану столиці. І в ній Київ — це місто минулого, а не майбутнього. Хоча це тільки концепція, а не проєкт, але у киян вже є привід турбуватися: якщо на її підставі розроблять і затвердять повноцінний генеральний план, Київ може стати ще менш зручним для життя, ніж зараз.

Ігор Ляшенко, директор центру проєктних досліджень "Рівень життя"

 

Напевно ви хочете, щоб Київ став містом, в якому дійсно зручно жити: щоб не було пробок, був зручний громадський транспорт, а не маршрутки, садків і шкіл вистачало, припинилися скандали з незаконною забудовою, а в будь-якій точці міста було досить парків і ресторанів. Буде Київ таким чи ні, залежить від того, наскільки добрий генеральний план прийме міська влада.

 

Концепція генерального плану Києва

Генеральний план — паспорт Києва

У різних містах він може містити різну інформацію. У Києва він товщиною в сотні сторінок: текст, схеми, плани, розрахунки. У ньому враховуються всі аспекти розвитку міста:

- де і яка забудова буде (житло, громадські будівлі, виробничі об'єкти);

- яка територія під охороною (історичні пам'ятники), яка призначена для відпочинку (сквери та парки);

- дорожня і транспортна інфраструктура;

- маса іншої інформації, яка визначає принципи забудови та експлуатації міської території.

Генеральний план Києва затверджується Київрадою. Передбачається, що всі індивідуальні містобудівні рішення повинні відповідати генплану. У той самий час, при всій серйозності цього документа, треба мати на увазі, що генплан — це не закон і не догма. Місто — живий організм. І неодмінно виникають ситуації, які змушують в тій чи іншій мірі відхилятися від генплану. Особливо у приватних, локальних питаннях.

Як правило, генплан приймається на термін в 15-20 років. Київський генплан базується на історико-архітектурному опорному плані, який розробляє Міністерство культури.

 

Без генерального плану місто перетвориться на мурашник: з висотками, але без парків і доріг

В першу чергу, генплан повинен забезпечити комплексність міської забудови, усунути диспропорції, які виникають при домінуванні інтересів приватного капіталу. Наприклад, не допустити щільної забудови житловими будинками, якщо поруч немає шкіл, спортивних майданчиків, парків, доріг. Генплан повинен захищати інтереси городян.

Генплани або їх аналоги приймаються практично в усіх містах світу. Парадоксально, але можна сказати, що чим більше розвинене місто або країна, тим менша роль генплану. Справа в тому, що правила забудови регулюються окремими законами, будівельними нормами та правилами. Чим ширша і більш досконала законодавча та нормативна база, тим менша роль генплану, який у таких випадках визначає лише стратегію розвитку міста, з мінімумом деталей. "Аналогом" генплану можна вважати здоровий глузд і традиції, що склалися, чого немає у нас. Тому Києву потрібен дуже добрий, продуманий генеральний план.

 

Сучасний генплан застарів і не працює, його масово ігнорують

Зараз формально діє генеральний план, прийнятий Київрадою в 2002 році. Він був прийнятий на строк до 2020 року. За минулі роки в нього внесено понад тисячу поправок і змін. Зараз норми чинного генплану, по суті, ігноруються, і містобудівні рішення в Києві приймаються під впливом ситуативної вигоди та приватних інтересів.

Що стосується нового генерального плану, то над ним зараз ведеться робота. Віталій Кличко представив громадськості концепцію нового генплану Києва.

Паралельно в Києві активно йде розробка і прийняття "детальних планів територій" (ДПТ), де докладно розписується, що саме буде побудовано на тій чи іншій ділянці. На загальну думку, ці ДПТ базуються на бажанні та ініціативах великих столичних забудовників. І незрозуміло, як ці ДПТ будуть стикуватися з генеральним планом Києва.

Розробники планують через пару місяців провести громадські обговорення нового генплану, а до весни представити його повністю.

 

Що є у представленій концепції

Там перелічено все, чим місто перестало бути останнім часом: компактне місто, мобільне та доступне місто, привабливе та гуманне місто, місто з історичною спадщиною.

Прогнози чисельності населення — фактичне виросте з 3,36 млн до 3,8 млн через 20 років. Тобто зростання населення передбачене зовсім незначне. У той самий час кількість працюючих городян має парадоксальним чином збільшитися на 720 тисяч осіб — до 2,45 млн.

У Києві буде розвиватися метро, включаючи нову лінію на Троєщину та невелике продовження існуючих ліній.

Забудова, в основному, буде на лівому березі і на територіях промзон, що звільняються від заводів.

Будуть "громадські центри" в районі транспортних вузлів, а також всередині житлових мікрорайонів.

У Києві буде більше вулиць і доріг, в тому числі створені дублери основних виїздів з Києва.

Передбачається, що будуватиметься 1,3 млн кв. м житла на рік. Це не багато — менше 20 тисяч нових квартир на рік. Для порівняння, в 70-80-ті роки в Києві стабільно зводився 1 млн кв. м житла на рік. Для такого обсягу, особливо у форматі багатоповерхового будівництва, в Києві є достатньо порожніх або неефективно використовуваних площ.

Хоча деякі проблеми видно вже зараз, в цілому для необізнаної людини звучить непогано, але не поспішайте радіти. Такий генеральний план приймати не можна.

 

Чого немає в концепції генплану (але має бути!)

У концепції нічого немає про розвиток трамвайної мережі. Немає бачення розвитку громадського транспорту. Автори генерального плану не хочуть зменшувати кількість автомобілів, особливо в центрі. Немає виразної моделі транспортної комунікації Києва з передмістями. Нічого не сказано про екологію: немає конкретних показників і заходів, як і планів з організації місць утилізації сміття, будівництва сучасних сміттєпереробних заводів.

Зате в концепцію вписали дорогі проєкти зі слабкою можливістю реалізації: велика окружна автомобільна дорога і два нових мости для об'їзду Києва транзитним транспортом, третій київський аеропорт в Гостомелі, будівництво п'ятої лінії метро (по лівобережжю). 

 

У киян є можливість зробити генеральний план кращим

Можливо, зараз немає приводів для занепокоєння, і майбутній генплан буде доладним документом, який зробить Київ таким само зручним, як Відень (а це — найкомфортніше місто для життя у світі). В цілому, оприлюднена концепція містить трохи конкретних показників. Можливо, їх можна буде побачити в детальному генплані.

Але у нас вже є досвід життя із генеральним планом, який не працює. 71 незаконна новобудова, єдиний сміттєспалювальний завод, що смердить на всю округу, прориви старих колекторів, які не справляються з навантаженням, райони без нормального громадського транспорту —  це наслідки в тому числі того, що генплан давно відстав від того, як насправді розвивається Київ.

Будь-який киянин може посприяти тому, щоб майбутній генплан був іншим: висловлювати свою думку на громадських слуханнях, повідомляти її на пряму лінію 15-51, звертатися до свого депутата. Всі побажання та зауваження будуть узагальнюватися фахівцями.