10 фактів про Панамський канал, від якого залежить вся світова торгівля

Панамський канал є одним з 7 чудес сучасного світу. Побудований на початку 20 століття, він по цей час є одним з найскладніших інженерних проєктів. Окрім цього Панамський канал — ще й одна з найпотрібніших конструкцій. З моменту відкриття через нього пройшло більше мільйона судів. Він сильно скорочує час та витрати на транспортування товарів, тим самим позитивно впливаючи на економіки окремих країн і навіть на нас з вами.

Максимум 1 долар — стільки тобі доведеться заплатити, якщо захочеш переплисти 85-кілометровий Панамський канал. А у 1928 році був встановлений рекорд найменшої вартості перепливу через канал — 36 центів. Рекорд належить американському письменнику Річарду Хеллібертону.

 

Та все ж через Панамський канал плавають в основному не люди, а величезні вантажні кораблі. Він сполучає Тихий та Атлантичний океани і скорочує дорогу судам, що йдуть із західного узбережжя США до Європи та зі східного узбережжя до Азії майже в 3 рази, й, отже, дуже сильно впливає на світову торгівлю.

 

1. Ідея створити канал виникла сотні років тому

Діло було так. Ще у 16 столітті іспанський дослідник виявив, що Панама являє собою міст із землі, який розподіляє два океани. Але він не знайшов якихось природних водойм, що сполучають обидва океани. Тож було вирішено, що побудувати канал неможливо. 

 

Так ця ідея і залишилася порошитися на полиці, поки наприкінці 19 століття французька команда не зробила першу спробу все ж таки його побудувати. Хоча тодішні архітектори прорахувались — канал намагались звести на рівні моря, аналогічно з Суецьким (а сучасний знаходиться на висоті 26 метрів над рівнем моря). Вони усвідомили свою помилку, але фінансування більше не отримали.

 

Завершили будівництво каналу в 1914 році США, які й володіли ним до 90-х. А у 1999 році повний контроль над каналом юридично перейшов Республіці Панама. Америка залишила за собою лише право військового втручання за обставин, що загрожують порушенню безпеки та нейтралітету каналу. Але фактично досі США мають сильний вплив як на саму країну, так і на Панамський канал.

 

2. Він заощаджує судам 2 тижні в дорозі та робить поїздку більш екологічною

Шлях через Панамський канал зовсім не швидкий. В середньому, поїздка займає 8-10 годин. Але якщо порівняти з двома тижнями подорожі довкола Південної Америки, Панамський канал стає дуже привабливим для судноплавства.

 

Внаслідок того, що скорочується час поїздки, скорочується й кількість викидів CO2 в атмосферу. І виходить, що Панамський канал ще й дуже екологічний.

3. Канал = 40% ВВП Панами

Послуги з проходження суден — найбільша стаття експорту послуг Панами. І з кожним розширенням (останнє було закінчене у 2016 році) Панамський канал приносить все більше грошей республіці. Такий відсоток доходу від каналу в економіці ставить країну у сильну залежність від водойми. Це небезпечно, тому що в довгостроковій перспективі можуть бути побудовані альтернативи Панамському каналу або він може обміліти. Для порівняння: у Єгипті Суецький канал теж є одним з головних джерел доходу країни, але сума дорівнює всього 10% від ВВП країни.

 

В цілому, близько 80% економіки країни займає сфера послуг. Сам же Панамський канал приносить прибуток не лише завдяки величезним сумам, які беруться за проїзд через водойму (вони дають 4,5% від ВВП). Республіка Панама та її громадяни також заробляють і на різній діяльності, пов'язаній з каналом: ремонті, продажах палива та запчастин для судів, туризмі і так далі.

 


 

4. Середній чек за проїзд через Панамський канал — $150 000 

Вартість проїзду залежить від розміру судна та його місткості. Місткість вимірюється в TEU — одиниці, що відповідає місткості стандартного вантажного контейнера. Ціна за провезення такого контейнера — $90. А великі контейнеровози зазвичай можуть вміщати тисячі таких TEU.

 


Один контейнер — еквівалент TEU

Після завершення робіт із розширення каналу у 2016 рекордна вартість його перетину склала $829 000. А ось новим, особливо великим суднам Post-Panamax доведеться заплатити вже $1 млн.

 

Круїзні лайнери платять за кількість пасажирських місць. У 2016 ціна за місце була $148.

 

5. Лише спеціально навчені панамські лоцмани мають право вести судно через канал

Проплисти через Панамський канал не так просто: поїздка займає 10 годин та передбачає подолання 12 шлюзів та ряду водоймищ. Краще залишити цю справу професіоналам з Асоціації лоцманів Панамського каналу.

 

Подорожуєте ви на яхті чи управляєте величезним контейнерним судном, коли транспорт заходить у води каналу, на нього підсаджується спеціальний лоцман. Він веде та повністю контролює судно доти, доки воно не вийде з каналу. Присутність професійних лоцманів на борту, проте, не знімає відповідальності за безпеку плавання через канал з капітана судна та його команди.

 

Навчаються майбутні лоцмани у спеціальних школах та освітніх центрах. Програма складається з теоретичних лекцій та практики на онлайн-симуляторах, а також на воді. Для практики використовуються невеликі озера з міні-портами та міні-суднами. Наприклад, таке надає французька школа Port Revel.

 


Джерело: Wired

 

6. Більшість суден у світі будуються саме під розмір шлюзу каналу

Габарити водоймища диктують максимально можливі розміри судна, з якими воно може прослизнути через шлюз озера з Атлантичного океану у Тихий або навпаки.

 

За габаритами, об'ємом, формою існує ряд стандартних назв суден. Тобі говорять назву, а ти вже розумієш, які параметри має на увазі співрозмовник. Розміри максимального судна, яке зможе пройти через Панамський канал, називається Panamax.

 

 

Після останнього розширення каналу у 2016 році його почали називати Neopanamax або Post-Panamax. Максимальна ширина такого судна складе 51,25 м, довжина — 366 м, місткість 13 000 TEU, а максимальна вага вантажу (не самого судна і не судна з вантажем, а лише вантажу) — 120 000 тонн.

 

Джерело: TIS

 

Для порівняння: довжина такого корабля лише трохи менша за висоту Ейфелевої вежі.

 

Для порівняння, розміри найбільшого судна у світі: ширина — 58,8 м, довжина — 399,87 м, місткість — 21 000 TEU.

7. Через останнє розширення каналу довелося перебудувати Бейонський міст та відремонтувати порти майже всього східного узбережжя США

Не лише суднам доводитися підлаштовуватися під Панамський канал, але й морській інфраструктурі країн. Слідом за розширенням каналу у 2016 році знадобилося перебудовувати Бейонський міст у Нью-Джерсі, щоб більш габаритні судна могли під ним проходити. Крім того, довелося перебудувати порти від Майамі до Савани, Чарльстона, Балтімора та Нью-Йорка. На це пішли космічні суми в мільярди доларах.

 

8. Розширення Панамського каналу знижує ціни на імпортні товари, а, отже, і рівень інфляції

Розширення каналу дозволило переміщати у 2 рази більше товарів. Це сильно скоротило час перевезення, оскільки за один раз можна транспортувати те, що раніше довелось би перевозити на двох кораблях. Внаслідок чого знижуються й експлуатаційні витрати. Міжнародний валютний фонд підрахував, що розширення каналу дозволить економити на перевезенні $8 млрд на рік.

 

Як все ж таки Панамський канал впливає на інфляцію? Скорочення витрат призведе до зниження цін на імпортні товари ==> кількість імпорту збільшиться ==> ціни на національні товари впадуть ==> знизиться рівень інфляції.

9. Панамський канал може залишитися без води

До речі про те, як кліматичні зміни безпосередньо впливають на економіку…

 

Понад 100 років канал справно служив світовій торгівлі та був її невіддільною частиною. Проте, в найближче десятиліття все може сильно змінитися. За останніх 4-5 років Панамський канал зіткнувся зі значним зменшенням кількості води в шлюзах. 2019 був одним з найбільш посушливих за попередні 70 років, а вже з початку 2020 року в резервуарах на 10% менше води, ніж потрібно для роботи без обмежень.

 

Через підвищення температури та зниження кількості дощів посилюються випари води з озера. Без потрібного рівня води канал не зможе пропускати повністю завантажені величезні судна Neopanamax. У дні засухи ставляться жорсткі обмеження за кількістю вантажу, що перевозитися. Це гальмує торгівлю та робить проїзд через канал значно дорожчим.

 

Додаткові проблеми створює те, що коли шлюзи відкриваються для проходження судна, з озера витікають мільйони галонів води, а також те, що вдосконалений канал потребує значно більшої кількості води, ніж до розширення у 2016.

 

Адміністрація каналу активно вигадує варіанти, як збільшити кількість води в озері. Наприклад, створюють додаткові резервуари з водою, щоб менше залежати від дощів.

 

10. Потенційний конкурент каналу — озеро Нікарагуа

 

 

В Нікарагуа є велике озеро, яке може надати ще одну можливість переплисти з Атлантичного океану до Тихого. Ця ідея не нова. Спочатку Америка хотіла побудувати канал саме в Нікарагуа, а не в Панамі. Але наприкінці 19 століття французький інженер переконав владу США в тому, що в Нікарагуа будувати канал небезпечніше — там вулкани.

 

Сто років опісля, у 2013 році, китайська компанія вирішила все ж таки спробувати побудувати там водний шлях та уклала угоду з урядом Нікарагуа на $40 млрд за право на будівництво.

 

Довжина можливого каналу складе 278 кілометрів, що в 3,2 рази більше, ніж довжина Панамського каналу. Для його спорудження потрібно кудись переселити до 500 000 осіб, які знаходяться на території будівництва, перемістити їхні ферми, відшкодувати житло та власність. Фахівці кажуть, що будівництво каналу фактично зруйнує озеро, яке є одним з основних джерел води для жителів Нікарагуа та всієї Центральної Америки.

 

За планом, канал мав бути готовий наприкінці 2019 року, а термін дії договору з урядом Нікарагуа закінчився у середині вересня. Проте, по цей час будівництво каналу так і не почалося через банкрутство компанії.

 

Якщо ж коли-небудь канал у Нікарагуа усе-таки буде побудований, він стане серйозним конкурентом для Панамського каналу.

 

Панамський канал — не тільки значна частина світової економіки, але ще й чудове місце для подорожей. Якщо у тебе буде можливість, обов'язково відвідай це неймовірне економічне та інженерне диво. Ну а якщо немає, то можна хоч би поглянути, як це працює на відео, що теж зачаровує й передає атмосферу чогось великого.