Як зробити, щоб вже з 2020 року Україна почала багатіти — кілька чудових слайдів, які пояснюють майбутнє економіки України
Володимир Зеленський обіцяв, що створить в Україні умови для розвитку інновацій. Певно, він розуміє, що зараз багатими стають країни, у яких добре розвинені технології. Між рівнем розвитку технологій та рівнем життя є пряма залежність.
Саме зараз найкращий час, щоб інвестувати в інновації.Зараз стати багатою країною дешевше, ніж будь-коли раніше. Для цього навіть непотрібно відновлювати радянські заводи. Лише за два роки можна створити з нуля компанію, капіталізація якої досягне 1 мільярда доларів.
Орієнтовно 2021-22 року почнеться нова глобальна економічна криза, і уряди, які думають на десятиліття вперед, шукають способи пом’якшити її наслідки. Криза найбільше вдарить по країнах, де збереглася застаріла економічна модель, за якої бізнес переважно видобуває копалини, вирощує їжу чи виробляє метал.
Помірного негативного впливу зазнають країни, в яких виробляють більш технологічний, готовий до використання продукт, для чого використовують сировину, придбану у держав із минулої групи: автомобілі, телевізори, комп’ютери, сонячні панелі, хліб, роботів.
Найменше постраждають країни, в яких добре розвинений інноваційний бізнес: той, що в якості сировини використовує не нафту чи зерно, а дані та складні технології. Такий бізнес продає споживачам замість купи майстерно складених залізячок нові можливості, створює нові потреби, як от щодня переписуватись із друзями в соцмережах.
Як зараз працюють найбільш інноваційні компанії? Чому саме так? І яким чином Україна може стати однією з країн, яку криза зачепить найменше, хоча зараз знаходиться у групі найбільш ризикових країн? Ми проаналізували, яким буде бізнес майбутнього, та маємо відповіді на ці питання.
Україна небагата через низький розвиток технологій
Нові винаходи завжди підживлюють економічний розвиток. Винайшли спосіб доставляти електроенергію туди, куди людині потрібно — і заводів стало більше. З’явився комп’ютер, і з’явилась можливість працювати з величезною кількістю інформації та створювати нові ефективні механізми. Зараз економічно розвиненою державою може стати лише та, в якій добре розвиваються технології. Якщо у твоїй державі технології не розвиваються, економіка може зростати, але зростання буде мінливим чи дуже повільним. Країни з добре розвиненими технологіями відірвуться в розвитку вперед, і наздогнати їх не буде жодного шансу. Тобто розвиток інновацій гарантує швидкий розвиток економіки.
Схема нижче показує співвідношення між індексом інноваційності та ВВП. На ній чудово видно, що зі зростанням інноваційності економіки зростають і статки людей. Оскільки показник інноваційності України значно менший за показник Швейцарії, Японії чи Німеччини, Україна бідніша за них.
Зараз найкращий час для економіки, ніж будь-коли раніше
Протягом сотень років світова економіка зростала доволі рівномірно. Хоча кризи та економічні дива траплялися навіть 1000 років тому, та загалом великі зміни планетарного масштабу були не дуже частими.
Пристойне економічне зростання почалось у другій половині 1700-х років, коли була винайдена парова машина. Зокрема, саме цей винахід дозволив пізніше створити перші пароходи, пароплави, автомобілі (тобто поєднати між собою віддалені куточки світу) і статися промисловій революції.
Але хоча у ті часи люди загалом стали заможнішими, ніж раніше, справжній економічний вибух стався у другій половині 20 століття. Йому передували електрифікація (і початок дійсно масового виробництва), розвиток авіації, винайдення синтетичного волокна, розвиток атомної енергетики та багато інших винаходів. Якщо до цього протягом століть світовий ВВП майже не зростав, то з середини 21 століття він почав підвищуватися на трильйон доларів щокілька років чи навіть щороку. А останнім часом, з 2010 року, він зростає на 3-4 трильйона щороку.
І ставати багатим зараз дешевше, ніж у минулому
Загальний тренд у розвитку технологій — з часом вони стають дешевшими. Коли секвенування ДНК лише винайшли, воно коштувало 2,7 млрд доларів, а зараз — 1,8 тис. Дрон колись можна було придбати за 100 тис. доларів, а зараз — за 100. Один гігабайт пам’яті на диску коштував 300 тисяч доларів! Зараз — 1 цент.
Для людей це робить технології більш доступними. Погодься, що диск на 1 000 гігабайт зараз вже не в новинку. А бізнесу здешевлення технологій дозволяє використовувати їх для того, щоб придумувати нові способи заробляння грошей, тобто фактично перетворює технологію на сировину, завдяки якій розвивається новий бізнес, створюються нові винаходи. Тобто місце зерна, металу та нафти посідають технології. Цей процес називається комодитизацією.
Згадай перший графік, який показував залежність між технологічністю та розвитком економіки. Здешевлення технологій означає, що тепер стати більш технологічним (більш багатим) легше, ніж раніше.
Україні не обов’язково відроджувати радянські заводи, щоб розбагатіти
Разом зі зміною швидкості багатшання змінився і спосіб досягнення багатства. "Старі" багаті компанії володіли заводами та обладнанням і мали величезну кількість працівників. Наприклад, Volkswagen, одна з найбільших компаній світу та один із провідних автомобільних виробників, дає роботу 456 тисячам осіб та володіє активами на 458 млрд доларів.
Але зараз для досягнення багатства "нові" багатії використовують меншу кількість ресурсів та взагалі не володіють високотехнологічним виробництвом. Порівняй Volkswagen із Facebook, таким собі Сингапуром у бізнес-сфері. Сингапур — держава, яка стала однією з найбагатших у світі, хоча знаходиться на острові без ресурсів. А у Facebook немає заводів зі складним виробничим процесом, на неї працюють майже всемеро менше працівників, а активи у 12 разів менші за активи Volkswagen. При цьому Facebook із меншою кількістю ресурсів досяг більшого багатства, ніж Volkswagen. Зараз її вартість у 6,5 разів перевищує вартість автомобільного гіганта.
Це означає, що у 21 столітті вже не обов’язково відроджувати знищені за останні десятиліття радянські заводи. Так, це ще можливий шлях для розвитку. Але є й інший: Україні потрібні власні Facebook, Uber, Microsoft, Amazon, Alibaba, Bank of America. Важливо не те, скількома верстатами чи іншими активами володіє компанія, а те, наскільки ефективно використовуються наявні ресурси, а також те, чи бізнес-модель дозволяє заробляти гроші взагалі без активів, які можна помацати (скажімо, у Uber немає власних машин, у Flixbus, найбільшого автобусного перевізника Європи, немає власних автобусів).
Двох років достатньо, щоб побудувати бізнес вартістю 1 мільярд доларів
Людям зазвичай здається, що з роками час минає все швидше. І це не лише суб’єктивне відчуття, це правда, бо зараз за один рік стається набагато більше, ніж навіть кілька десятків років тому. У недалекому минулому компанії зі списку 500 найбільших у США потрібно було в середньому 20 років, щоб її акції коштували 1 млрд доларів. Google, створена у 1998, досягла цього за 8 років, Xiaomi, створена у 2010 — трохи менше ніж за 2 роки.
І це ще одна причина, чому країна, яка хоче стати багатшою, повинна перш за все створювати умови для технологічного бізнесу, а не аграрного чи навіть машинобудівного. Жодна аграрна компанія в Україні не зможе за 2 роки зібрати стільки урожаю. Найбільший економічний ефект і, отже, найбільше економічне зростання для держави забезпечують компанії четвертої індустріальної революції, бізнес-модель яких побудована не на використанні активів, а на управлінні даними.
За 5 років бізнес-книги писатимуть не про те, як підвищити ефективність співробітників, а про те, як пришвидшити цифрову трансформацію компанії
Світова економіка кардинально змінювалась кілька разів. Ці зміни називають індустріальними революціями. Перша сталась із появою двигуна, друга — електрики, третю спричинила автоматизація. Кожного разу відбувався шалений приріст ефективності та багатства. Зараз відбувається четверта індустріальна революція, під час якої бізнес починає активно збирати дані та використовувати їх для збагачення (у тому числі продавати), і коли виникають гаджети, які самостійно приймають рішення на основі отриманої інформації (наприклад, розумний будинок, який знає, коли і де потрібно вмикати та вимикати світло, о котрій годині гріти воду у бойлері, кому відчиняти двері і таке інше).
Зараз у рамках четвертої революції у бізнесі відбувається процес, який називається цифровою трансформацією. У нього немає загальноприйнятого визначення. Можна сказати, що це перетворення компанії на сучасну, яка буде ефективною в еру четвертої індустріальної революції, коли кількість станків вже не має значення.
Бізнес зрозумів цей тренд, і є компанії, які рухаються дорогою цифрової трансформації швидше, ніж любитель пива після гарної вечірки до вбиральні. У цифрову трансформацію вкладають величезні кошти. Якщо 2017 року на неї витрачено 0,1 трлн (!) доларів, то у 2021, за прогнозами, буде вже 2 трильйони. Найбільше грошей витратять компанії з США та Китаю.
А найбільшою проблемою бізнесу стане питання, кому належатимуть авторські права на твори штучного інтелекту — йому чи його розробнику?
Бурхливий розвиток технологічних компаній спричиняє небачені досі проблеми. Над етичними та юридичними питаннями та правилами поведінки техніки, яка може сама мислити, задумувався ще письменник Айзек Азімов. 1942 року він сформулював "Три закони робототехніки":
1. Робот не може заподіяти шкоду людині або своєю бездіяльністю дозволити, щоб людині була заподіяна шкода.
2. Робот повинен підкорятися наказам людини, за винятком тих, котрі суперечать першому пункту.
3. Робот повинен захищати самого себе, якщо тільки його дії не суперечать першому і другому пунктам.
Зараз в різних країнах розробляють чи обговорюють майбутні закони, які мають регулювати технології. І якщо до робота-пилососа не виникає запитань (поки що), то до безпілотних авто — виникають. Хто винен у аварії — штучний інтелект чи завод-виробник? Чию смерть повинен дозволити автомобіль, якщо розуміє, що постає вибір між життям пішохода та життям покупця? Чи контроль над великою кількістю даних є такою самою ознакою монополії, як і контроль над часткою ринку? Де межа між захистом приватного життя та дозволеним втручанням держав чи корпорацій? Як регулювати право власності на криптовалюти? Чи 3D-друк є формою піратства?
Як почати багатіти вже 2020 року? Просто не заважати технологічному бізнесу
Із компаніями на кшталт Facebook чи Amazon є одна проблема — їх не вдасться створювати штучно і під патронатом держави. В Україні люди звикли вважати, що держава повинна створювати робочі місця, і що завдання уряду — берегти вітчизняний бізнес від конкуренції з іноземним. Можливо, таке застаріле мислення було і у динозаврів у їхніх давніх динозаврячих державах, тому вони і не пережили падіння метеориту.
Технологічні компанії працюють за іншими законами. Вони не копіюють вже готові рішення, не штампують готові машини з однакових деталей. Вони шукають нові можливості, роблять винаходи, створюють нові потреби замість того, щоб задовольняти наявні, вирішують проблеми, які не зміг вирішити традиційний бізнес. Це прибуткова, але ризикова та чутлива до умов роботи індустрія. Скільки не забороняй Facebook та скільки дотацій не давай українським розробникам, вони не створять кращу соцмережу на замовлення. Крім того, інвестувати кошти платників податків у настільки ризиковий бізнес, як IT, принаймні нерозумно.
Україні, щоб залучити до себе технологічні компанії, пора відійти від динозаврячого погляду на те, як працює бізнес. Його не потрібно підтримувати грошима. Не потрібно приймати закони, які нададуть йому переваги. Потрібно просто не втручатись у цю сферу ні державними грошима (тобто грошима платників податків), ні законами.
Технологічний бізнес лякають обмеження для міжнародного капіталу. Йому у кошмарі снились перевірки пожежників, СБУ, санстанції та Ольги Фреймут (але щодо останнього — не точно). Технологічному бізнесу не важлива територія — він може розвиватись де завгодно, бо його клієнтами все одно будуть споживачі з усього світу. А місце для штаб-квартири він обере таке, де найнижчі податки та немає Баришівського суду.
Тому щоб Україна вже 2020 року стала відчутно багатшою, потрібно зробити так, щоб технологічний бізнес, який зараз є найбільш перспективним, бо генерує найбільше багатство, приходив до України або народжувався в Україні. Для цього достатньо просто забути про те, що він є.
Завантажуй наше свіже дослідження цифрової трансформації українських компаній з великою кількістю кейсів!
Автор дослідження - контент-маркетингова агенція Top Lead. Генеральний партнер - Metinvest Digital. Партнер - AEQUO Law Firm. Інформаційні партнери - Business Views, Міністерство цифрової трансформації України та American Chamber of Commerce in Ukraine.