Дослідження ринку e-commerce Східної Європи: є життя проміж Amazon і Alibaba

Згідно прогнозу, в 2023 році ринок e-commerce Східної Азії перевершить за об’ємом ринки Америки та Європи разом узяті. Без сумнівів, нас очікує цікава битва між Amazon та Alibaba, але чи буде в майбутньому місце для інших маркетплейсів або онлайн-магазинів, зокрема українських?

Зараз таке місце ще є. Харківське медіа-агентство Promodo зробило дослідження щодо тенденцій ринку e-commerce Східної Європи. Ми публікуємо основні цифри дослідження з деякими власними висновками.

Ключові показники найбільших e-commerce-сайтів Східної Європи зростають

Користувачі все частіше шукають товари на сайтах нашого регіону, але кількість та об"єм покупок зростають не так швидко, як кількість запитів, тобто частина продажів здійснюється офлайн чи в інтернет-магазинах інших регіонів.

 

ринок e commerce

Шукають на мобільних пристроях, а купують з десктопів

Люди задовольняють цікавість за допомогою мобільного чи планшета, а ось зробити покупку намагаються зі стаціонарного комп"ютера, адже онлайн-шопінг — ще не настільки звична річ для наших покупців, щоб робити це з телефона в один клік.   

 

десктоп vs мобільний

Трафік та дохід з мобільних пристроїв зростають

Частка телефонів і планшетів у пошуку інформації сягнула половини всього трафіку, а дохід склав майже третину. Вочевидь, інтернет-магазин, не адаптований під мобільні пристрої — марно витрачені гроші.

 

мобільний трафік

Покупки, здебільшого, здійснюють не з першого разу

Якщо на сайт прийшов покупець і нічого не придбав, немає проблем — до 80% доходу приносять користувачі, що повернулися. Адже спочатку необхідно справити на людину добре враження і вчасно та ненав"язливо нагадати про себе через деякий час.

 

користувачі, що повернулись

Королі трафіку — пошукові системи

Красивий і зручний сайт, адаптація під мобільні пристрої та конкурентні ціни нічого не варті, якщо немає відвідувачів. Найбільшу їх кількість можна залучити за допомогою пошукових систем. SEO та реклама дають майже однакові результати.

 

реклама та трафік



Лідери доходу — SEO та контекстна реклама

Так само, як пошук інформації здійснюється здебільшого в Google, так і покупки переважно роблять на сайтах, що знайдені в пошукових системах. Однак є й відмінність — значно більше доходу у порівнянні з обсягом трафіку приносять блоги лідерів думок і публікації в ЗМІ. Це не дивно, адже найбільш популярними категоріями покупок у Східній Європі є мода, подорожі та квитки на різноманітні заходи — як тут обійтися без корисної рекомендації.

 

канали та дохід

Найкраща конверсія — у e-mail-розсилки

Як вже згадувалося, найбільший дохід приносять користувачі, що повернулися на сайт, а залучити їх можна, наприклад, за допомогою електронного листа, в якому буде така пропозиція, від якої не можна відмовитися. Отже, не забуваємо збирати дані відвідувачів, а реєстрацію на сайті за допомогою ємейла робити максимально простою.

канали та конверсія

Український e-commerce схожий на європейський

Інтернет-магазини ЄС більше за українські отримують дохід від e-mail-розсилок, соціальних мереж та реклами в пошукових системах, але загалом усі канали дають схожі результати.

огляд ринку ecommerce

Тренд — омніканальність

Онлайн-платежі та поштові сервіси роблять прозорими кордони для товарів і послуг, тож придбати більшість товарів, скажімо, у Китаї, не набагато важче, ніж у сусідньому супермаркеті. Електронна комерція — це не лише продажі — люди використовують Інтернет для пошуку інформації про продукт, порівняння цін, пошуку спеціальних пропозицій та знижок. Тобто "продавати через сайт" — це не e-commerce, а чергова ідея з ланки — відкрити ларьок, мати точку на ринку, замовити сайт-візитку за 100 доларів. Зараз в моді омніканальність — інтеграція онлайн- та офлайн-продажів, завдяки якій клієнт має можливість отримати інформацію та придбати товар чи послугу в зручний спосіб.  

Для виходу на інші ринки англомовної версії сайту недостатньо

Якщо порівняти сайти відомих маркетплейсів України та Китаю, легко побачити, що нашому e-commerce-лідеру цікаві користувачі, які володіють лише українською та російською, а китайцям — 14 різними мовами. В умовах, коли тебе не стримують державні кордони, мовний бар"єр — один з головних. Можна жалітися на недосконале законодавство, маленький попит з-за кордону, великі витрати на підтримку англо- чи іспаномовних версій, але все це веде до відставання від лідерів ринку і перетворення врешті-решт на чергову регіональну філію гігантів e-commerce. А дослідження ринку Східної Європи тоді буде полягати у вивченні різниці між показниками amazon.ua, amazon.by, amazon.pl тощо.