13 фактів про українське кіно: чесний погляд на теперішнє і прогноз на майбутнє

Українці ходять в кіно один раз на 2,5 роки, а поляки — майже 4 рази на рік. Ми не любимо українські фільми (є за що). Але останнім часом відбувається цікава трансформація: і нашого кіна стало більше, і держава нарешті почала допомагати, і народ масово пішов до кінотеатрів.

Фінансова криза і девальвація могли відштовхнути глядача від кінозалів, але реакція була протилежною. Кількість розважальних заходів зменшилась, ціна квитків зросла, та кіно все одно залишилось найдоступнішим варіантом дозвілля. Кінотеатри встановлюють рекорди відвідуваності та підраховують прибутки.

1. "Аватар" — рекордсмен за кількістю глядачів

У 2009 році фільм Джеймса Кемерона "Аватар" встановив абсолютний рекорд українського прокату — 1,6 млн проданих квитків. Жодна стрічка ні до ні після не змогла зібрати навіть мільйона глядачів. Така ситуація тривала до 2016 році, в якому стався перелом — одразу два фільми подолали його перевершили: "Секрети домашніх тварин" і  "Загін самогубців".

 

"Доктор Стрендж" зібрав близько 885 тис. глядачів, а "Фантастичні звірі де їх шукати" — 840 тис. Достатньо неочікувані результати, зважаючи на те, що частина українських територій окупована, і кількість глядачів дещо менше, ніж кілька років тому. Фактично в зоні АТО і Криму знаходиться 42 кінотеатри.  

2. У ТОП-10 українського прокату лише іноземні фільми

 

найпопулярніші фільми в Україні

3. Стрибок популярності кінотеатрів стався 2014 року

Тоді наповнюваність залів зросла практично на 50% у порівнянні з 2013 роком. 

 

кількість глядачів в Україні

Загальні касові збори постійно зростають в гривневому еквіваленті, але валютні показники обвалились через девальвацію. Хоча у 2016 році і валютна виручка також зросла — через більшу кількість глядачів і вищу ціну квитка.  

касові збори в Україні

 

4. 2016 року вийшло 30 українських фільмів — це рекорд  

Для порівняння, у 2013 вийшло лише 12 фільмів, а в 2011 взагалі один

 

кількість українських фільмів

 

Але значна частина стрічок виходила в обмежений прокат, а ті фільми, що мали повноцінні покази, не здобули особливого успіху.  І потрібно визнати, що інакше й не могло статись. Після стількох років застою і без підтримки наші фільми просто не можуть відразу стати конкурентноздатними. Тому минулого року на українське кіно було продано близько 500 тис квитків — це лише 2,5% від загальної кількості.

 

В нинішньому році також очікується значна кількість українських фільмів в прокаті. Є кілька цікавих проектів, що потенційно можуть принести хорошу касу. Загалом на 2017-2018 роки буде профінансовано 104 стрічки, а в Держбюжеті-2017 заплановано виділити 500 млн грн на розвиток кіноіндустрії.

5. Більшість українських фільмів — збиткові

Минулого року на кіновиробництво було виділено 243 мільйона, але ці фільми глядачів майже не зацікавили і були збитковими. В Україні ситуація така, що режисери орієнтуються на авторське кіно, часто забуваючи про масового глядача. У нас є ті, хто наслідують Фон Трієра чи Антоніоні, але відсутні власні спілберги й кемерони.

 

прибутки українських фільмів

 

6. Більше за інших у прокаті зібрав "8 кращих побачень"

Найкасовішим вітчизняним проектом року став фільм "8 кращих побачень", але це спільний проект російських продюсерів та студії "Квартал 95". На другому місці анімаційна стрічка "Микита Кожум'яка", третьому —  Selfieparty. Це єдина стрічка, яка окупилась в прокаті — при бюджеті 2,15 млн грн, зібрано близько 5 млн.

 

сума яку українські фільми зібрали у прокаті

 

7. Українські мультики дивляться у світі

Один із найкасовіших українських проектів року  — "Микита Кожум"яка" — не зупинився на внутрішньому ринку і вирушив підкорювати Європу. В Польщі вже зібрано більше, ніж в Україні — 565,5 тис. доларів проти 470. В Туреччині також непогана каса — 170 тис., а в Латвії наш анімаційний проект посів друге місце в місцевому бокс-офісі. Загалом іноземні збори вже майже вдвічі перевершили українські.

 

Шлях "Микити" може повторити інший український мультфільм "Мавка", що вийде в прокат наступного року. Проект був визнаний найкращим на найбільшому європейському анімаційному форумі Cartoon Movie.  За результатами пітчингу розпочались переговори про спільне виробництво. Стрічкою уже зацікавились провідні європейські дистриб"ютори.

8. Третина українських кінотеатрів знаходиться у Києві

Усього в Україні 169 кінотеатрів. У Польщі — в п"ять разів більше.  

 

кількість кінотеатрів в Україні

 

9. А українці майже не ходять у кіно

Середньостатистичний українець станом на 2015 рік відвідував кінотеатр раз у 2,5 роки.  Польський глядач ходить в кіно 3,6 рази на рік, а американський 8.

10. Квитки дешеві, але можуть здорожчати  

В 2016 році середня вартість квитка в українських кінотеатрах становила 81 грн — близько $3. Це в півтора рази дешевше, ніж в Росії і майже втричі, ніж в США. Власники українських кінотеатрів говорять, що така ціна економічно не обґрунтована. Після скасування податкових пільг на квитки вона може зрости до 150-200 грн.

 

вартість квитків у кіно

11. Російське кіно в Україні вже майже не дивляться

Існує хибна думка, що російське кіно повністю заборонене в Україні. Бо простіше повірити російським ЗМІ, аніж сходити до найближчого кінотеатру і вивчити афішу.

 

Але навіть ті російські фільми, що у нас показують, успішним назвати складно. Останні три роки спостерігався відтік глядача з російських фільмів, а в 2016 році прокатні показники впали остаточно. Якщо не брати до уваги спільний україно-російський проект "8 кращих побачень", то найкращий результат  мав "Іван Царевич та Сірий Вовк", який дуже полюбився сусідам, але у нас зацікавив усього  132 тис. глядачів. "День виборів-2" увійшов в десятку найуспішніших російських проектів року, але в нас зібрав 86 тис. глядачів; на "Дуелянта" прийшло лише 36 тис., хоча в Росії проект мав п'яту касу; "Хардкор" подивилось 24 тис. любителів кіно. Решта ж проектів не подолали бар'єр 10 тис. проданих квитків.

 

Зазначені вище показники не надто радують дистриб'ютерів. Якщо до 2014 року частка українських зборів від загальних в гаманці російського кіно становила приблизно 10-15%, то в 2016 році ледь набирається 3%.

 

російське кіно в Україні

 

12. Чому ж українці не люблять власне кіно? Бо не довіряють йому

Низька відвідуваність українського кіно частково пояснюється недостатньою медіапідтримкою, бо бюджетів ледь вистачає для завершення зйомок, а про рекламну кампанію не може бути й мови. Самі власники кінотеатрів з недовірою ставляться до вітчизняного продукту. Хоч "Микита Кожум'яка" демонстрував хороші показники, після місяця прокату його все одно зняли з прайм-тайму, змінивши на більш надійний американський продукт. Такий крок позбавив мультфільм додаткового прибутку. Але ця ситуація скоріше виняток, бо зазвичай українська кінематографія не має успіху серед глядачів. Відвідувачі кінотеатрів сумніваються в якості вітчизняних фільмів. І в цьому нема нічого дивного. Українське кіно поки не стало таким же відомим брендом, як голівудське, воно повинне завойовувати глядача.

13. Про справжнє народження українського кіно говорити ще рано, але 2017 рік може стати визначальним

В кінці березня 2017 року Верховна Рада ухвалила закон "Про державну підтримку кінематографії в Україні". Тепер виробництво ігрових та анімаційних фільмів може субсидіюватися, при чому розмір допомоги досягає 80% від загального бюджету стрічки.  Для серіалів цей показник становитиме 50%. Крім того, запроваджується система рібейтів — повернення частини витрат іноземним інвесторам. Їм можуть повернути майже 17% від бюджету фільму при виробництві. За оптимістичним прогнозом, закон почне працювати з 2018 року — потрібно внести зміни ще до деяких законів.