Політична реклама в дії: як вона допомагає політикам-старперам повернутися до влади

Скучив за реформами? Готовий заплатити, аби старі партії виграли ще одні вибори? Твоя відповідь не має значення: гроші за рекламу і підкуп все одно братимуть з твоїх кишень.

Події останніх років привчили українців до того, що вибори відбуваються майже щороку. Якщо тобі 25 років, то ти міг уже 6 разів сходити на виборчу дільницю. І хоча українці переважно малоактивні на виборах, політики витрачають шалені кошти на рекламну кампанію. Вони потім повернуть витрачені гроші та зароблять ще більше.  

Політична реклама неефективна: її кількість відштовхує виборців

Майже 75% всіх білбордів під час виборів використовується для політичної реклами. Цей метод здається дієвим, адже від широких плечей та чесних очей чергового кандидата не сховатись нікому. В середньому на останніх виборах лише таким способом витратили понад 100 мільйонів гривень. Та чи потрібно так багато політичної реклами, чи приносить вона користь?

Політики витрачають мінімум втричі більше грошей, ніж потрібно. Є таке поняття, як ефективна кількість контактів за день — 3-4 контакти. Якщо вони частіші, то людина починає рекламу ненавидіти. Тоді численні білборди дають мінус, а не плюс: лояльні виборці залишаються, але потенційні, навпаки, відпадають.

Партії витрачають на рекламу стільки грошей, що вистачило б на закупівлю 1250 машин "швидкої"

90% українців дивляться телевізор щодня, тому політики не шкодують грошей на рекламу. Вона з'являється в ефірі чи не щогодини. А це — шалені кошти. Секунда  ефіру на головних каналах України коштує до двох тисяч гривень. На минулих парламентських виборах бюджет політичної реклами на ТБ для всіх партій складав приблизно 600 мільйонів гривень. Якщо брати за приклад місцеві вибори минулої осені, то витрати перевищили 800 мільйонів.

Та це не всі витрати партій. Є ще реклама на регіональному рівні, "замовні" сюжети, витрати на утримання штабів, радіо, Інтернет…

 

Вибори

Джерело: depo.ua

Ці цифри частково підтверджує і інформація з декларацій тих партій, які не соромляться звітуватиХоча не всі  партії подали свої звіти про витрачені кошти. Тож реальні суми, ми можемо лише уявляти.

 

Вибори

Джерело: Громадянський рух "Чесно"

За кошти, витрачені на останніх виборах, можна було б закупити 1250 сучасних машин швидкої допомоги — вистачило б для кожного районного центру.

Політична реклама не сприяє чесності — витрачені гроші політики повернуть хабарями

За деякими винятками, кількість вкладених і витрачених коштів на рекламу відповідає підсумковому місцю за результатами голосування. Офіційно політики витрачають гроші задля добра для усього народу, яке вони принесуть, отримавши владу. Так вони кажуть по телевізору. Насправді — бо зможуть заробити навіть більше. Мільйони, витрачені на сотні бордів та години ефірів — це інвестиція, яка окупиться у майбутньому. Отримавши посаду у владі, політики матимуть змогу "відбити" гроші. Ну справді, ви ж не думаєте, що вони витрачають мільйони і не планують їх повернути? Для цього у них є лише один спосіб: використовувати владу задля власного збагачення.

Замість цього на Заході — "живе" спілкування з виборцями та державне фінансування партій

Там немає й десятої частини такої кількості реклами, але є дуже багато витрат на агітаторів та дебати. Наприклад, у Великобританії дебати влаштовують навіть на рівні округів. А в сусідній Польщі виборчий кодекс зобов'язує до проведення теледебатів між представниками всіх кандидатів на виборах до Сейму, Європейського парламенту та президента Польщі.

У Німеччині політичні партії фінансуються за рахунок членських внесків, пожертв та державних коштів — держава стала одним з найважливіших спонсорів партій. Сума для кожної партії вираховується відповідно до кількості голосів, набраних нею на попередніх виборах. Держава сплачує близько 85 євроцентів за кожного виборця, який проголосував за партію. Якщо виборців більше 4 мільйонів, надалі ця сума зменшується. Також партіям доплачують за залучені кошти. Та щоб отримати гроші, потрібно дотримуватися суворих правид подання фінансової звітності.

У Чехії політична партія має право на державне фінансування у розмірі 300 тисяч євро в рік, якщо вона на парламентських виборах набрала принаймні 3% голосів.

Україна також фінансуватиме партії з бюджету

Нерівні умови для кандидатів призводять до того, що в усіх ЗМІ рекламують лише кілька найзаможніших партій. Хто не має великих грошей — лишається в тіні.

8 жовтня минулого року Верховна Рада ухвалила закон № 2123-а "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо запобігання та протидії політичній корупції", який передбачає державне фінансування політичних партій. Документ впроваджує прийняту в більшості країн Європи модель, за якою партії отримують кошти з двох джерел: з державного бюджету та добровільних пожертв фізичних і юридичних осіб. Відповідно до закону, можливості таких пожертв значно обмежені: для фізичних осіб граничний розмір внеску становитиме 100 мінімальних заробітних плат, для юридичних осіб — 250.

 

Якщо ми прагнемо жити, як у Європі, слід переймати і досвід щодо політичної реклами. У світі існує кілька варіантів регулювання політичної реклами і висвітлення передвиборчої кампанії у ЗМІ: від повної заборони такої реклами до рівних можливостей для платної реклами у медіа. У будь-якому разі, для вирішення проблеми потрібен новий закон про політичну рекламу.

Інакше політика і далі залишатиметься бізнесом, результати виборів залежатимуть лише від того, скільки грошей "вкачали" у партію,  Такі інвестиції повертаються вже після виборів. І забиратимуть їх уже з наших з вами кишень.