15 питань та відповідей про децентралізацію в Україні

У найпоширеніших питаннях та відповідях на них розповідаємо, в чому суть дуже популярної реформи, яка мало кому зрозуміла.

 Всі розповідають про децентралізацію, але що це взагалі таке?

Децентралізація — це передача прав, обов'язків та бюджетів від всеукраїнських органів держвлади до органів місцевих. Наприклад, раніше зібрані у містах та селах податки йшли "в Київ", перерозподілялися і направлялися назад. Тепер вони залишатимуться у місцевих бюджетах.

 

Це схоже на дорослішання: якщо в дитинстві батьки вирішували, яку школу ти маєш відвідувати, які обов'язки виконувати та скільки грошей тобі видавати, то тепер більшість з цього ти робиш самостійно, а вони допомагають лише у разі необхідності.

Зрозуміло. Але навіщо це потрібно?

Зараз у місцевих громад відсутня мотивація будь-що робити. Є багато проблем, які потрібно вирішувати, але місцеві службовці (наприклад, голови сільрад) не мають ані достатніх повноважень, ані ресурсів на втілення своїх проектів. Та й навіщо щось робити, якщо результат — обсяг збільшення прибутку місцевого бюджету — все одно спрямовуватиметься до Києва.

 

Децентралізація надала органам місцевого самоврядування стимул покращувати умови для місцевого бізнесу. Принцип простий: якщо умови для підприємців будуть краще, то й зароблятимуть вони більше. А отже, це призведе до збільшення податкових надходжень до бюджетів. Ці кошти спрямовуватимуться на потреби громади — облаштування місцевої інфраструктури, модернізацію шкіл та лікарень, закупівлю пожежних машин тощо. І для цього не треба чекати дозволу з Києва.

І що, всі податки залишатимуться на місцях?

В місцевому бюджеті залишатиметься 100% єдиного податку, податку на прибуток підприємств та установ комунальної власності та податку на нерухомість. Також в громадах залишатиметься 60% податку на прибуток фізичних осіб, 25% екологічного податку, 5% акцизного податку. Крім цього, всі кошти, отримані за надання адміністративних послуг, також будуть йти до місцевого бюджету.

І все це дійсно працює?

Ще й як! В 2016 році власні прибутки громад зросли в 3 рази та склали 3,25 мільярдів гривень.  

 

Структура доходів ОТГ

Інфографіка у повному розмірі

Джерело: http://decentralization.gov.ua

А якщо місцевій громаді не вистачатиме грошей?

На додаток до податків, свою допомогу надає і держава. Вона передбачена у формі субвенції на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад ("децентралізаційна" субвенція). Цим держава підштовхує людей до створення власних територіальних громад. Також надаватимуться субвенції на освіту та медицину. Якщо громаді бракуватиме коштів, держава компенсує 80% недостачі. Однак 50% прибутку все ж залишиться на місцях.

 

У 2016 році з Державного бюджету об'єднаним територіальним громадам на розвиток інфраструктури було передбачено субвенцію у розмірі 1 млрд грн. Кошти субвенції розподілилися між створеними у 2015 році 159 об'єднаними громадами за чіткою формулою: в залежності від кількості сільського населення і площі громади. Це від 960 тис. грн для найменшої об'єднаної громади до 23 млн грн — для найбільшої.

А які гарантії, що ці ж гроші не розкрадатимуться чиновниками?

Тепер не буде заплутаної системи контролю. Владу на місцях напряму контролюватимуть самі люди. Допомогти їм мають прозорі бюджети, до яких кожен матиме доступ.

 

Державний контроль втілюватиметься в інституті префектів. Префект призначається Президентом за поданням Верховної Ради. Його єдина функція — слідкувати за законністю рішень. На відміну від сьогоднішніх губернаторів, префект не вказує громадам, що робити, та не втручається в їхні справи. Однак він матиме право зупиняти дію рішення ради, якщо воно не відповідає законам, і одразу звертатися щодо цього до суду. Детальніше про роль префекта для місцевого самоврядування розказує інфографіка на сайті "Децентралізації влади".

Ви згадали про об'єднання територіальних громад (ОТГ). Можна детальніше?

Жителі декількох розрізнених сіл, селищ чи міст можуть об'єднатися в один адміністративний центр — об'єднану територіальну громаду.

В такому випадку, до кого переходять повноваження їх рад?

З утворенням об'єднаної територіальної громади створюється новий адміністративний центр, а у ньому — нова загальна для всіх сіл та селищ, що входять до нього, рада.

Виходить, села, що увійшли то ОТГ, втрачають право щось вирішувати?

Ні. В селах, де проживає понад 50 жителів, обиратимуть сільського старосту. Він входитиме до виконкому об'єднаної ради.

Хто такий сільський староста?

Жителі населених пунктів, що входять до ОТГ, обирають старосту на 5 років. Він представлятиме їх у місцевій владі — тобто, у виконкомі ради ОТГ. Також він несе відповідальність за свій округ. Староста звітує перед виборцями та перед радою. Якщо він не виконує свої обов'язки, вони можуть достроково позбавити його повноважень. Детальніше про старосту ви можете почитати в інфографіці на сайті decentralization.gov.ua.

А можна детальніше про ради: хто їх контролює, які їх обов'язки та повноваження?

Рада обирається та підпорядковується виключно громаді. Не президенту чи міністрам. Для управління коштами рада створює виконавчий комітет. Він звітує перед громадою, як їх витрачає. Ради тепер можуть встановлювати і змінювати свої податки. Наприклад, можна віддати землю в оренду під той відсоток, який рада вважає доцільним. Тепер не треба чекати погодження з Держкомзему. Ради також можуть створювати власні органи управління освітою, медициною, архітектурою та правопорядком.

Класно! А чим тоді займатиметься центральна влада?

Всім тим, що виходить за рамки місцевого інтересу і стосується загальнодержавних справ: оборона держави, зовнішня політика, розслідування злочинів тощо. Вона також слідкуватиме за законністю рішень рад ОТГ за допомогою префектів, про яких ми згадували раніше. В Україні цей інститут втілено за моделлю Франції, де він діє більше двохсот років. Погляньте інфографіку "Уроки Франції для України", якщо вам цікаво порівняння української та французької моделей префектів. Звісно, в такої моделі державного контролю є свої переваги та недоліки. Про них та про нагляд за законністю рішень органів місцевого самоврядування загалом ви можете дізнатися у відповідній інфографіці.

Добре. Я вирішив створити територіальну громаду. Що мені для цього робити?

В загальному вигляді процес створення ОТГ виглядає так:

 

Етапи проведення децентралізації

Інфографіка у повному розмірі

Джерело: http://decentralization.gov.ua

Докладніше його викладено в профільному Законі України "Про добровільне об"єднання територіальних громад". Також не буде зайвим звернути увагу на інфографіку до цього закону.

А є більш простий спосіб?

Так. Остання редакція закону щодо добровільного приєднання громад значно спростила процедуру їх об'єднання. Головне його нововведення — спрощена процедура приєднання до вже створених ОТГ. Раніше приєднатися до вже створеної ОТГ можна було лише знову пройшовши усю процедуру об'єднання. Тепер голову ОТГ в ході приєднання не переобирають, вибори депутатів проводяться не в усій об'єднаній громаді, а лише на приєднаній території. Приєднана громада стає старостинським округом в ОТГ. При цьому, голова приєднаної громади гарантовано отримує повноваження старости і стає членом виконкому ОТГ. В статті про добровільне приєднання громад викладено основні питання, що виникають у зв'язку з цим процесом.   

Можливо, є детальне покрокове керівництво, що допоможе мені створити ОТГ чи прижднатися до вже існуючого?

Так, є такі. Практичний посібник з питань формування спроможних територіальних громад ви можете завантажити у розділі "бібліотека" на сайті Асоціації міст України. Там же ви знайдете матеріали, що допоможуть вам з організацією діяльності вашої ОТГ.


Три роки децентралізації України

Інфографіка у повному розмірі

Джерело: http://decentralization.gov.ua

 

Головна мета децентралізації — зробити українців самостійнішими. Передача додаткових прав, а разом з тим і обов'язків, дозволить розвантажити "голову" центральної влади від місцевих проблем. Завдяки цьому керівники всеукраїнського рівня більше думатимуть про загальнодержавні проблеми і менше — про те, як витягнути гроші з місцевих бюджетів, не загубивши самі міста та села. В свою чергу, мешканці громад стануть ближче до влади, а влада — ближче до мешканців. Адже вона тепер не у Києві, а безпосередньо у адміністративному центрі громади. Віднині їх головам вже не вдасться перекладати відповідальність на абстрактний "Київ". Людям доведеться взяти створення міста (села, селища) своєї мрії у власні руки. Ми тільки вчимося керувати спільним, тому спочатку буде важко. Проте скоро ми звикнемо. А з появою перших суттєвих поліпшень у наших населених пунктах навіть не уявлятимемо, як ми жили раніше. Тож не варто остерігатися змін. Давайте якнайшвидше їх очолювати!

 

Business Views готує новий спецпроект до річниці незалежності України — інфографічний альбом "Хіт-парад перемог". Переходь за посиланням нижче, залишай заявку, і ми вишлемо тобі інфографічний гайд одразу після публікації.

Інфографічний альбом "Хіт-парад перемог"