5 фармацевтичних корпорацій, яким ти зобов'язаний своїм здоров'ям

Знайомтеся, найбагатші та найвпливовіші фармкомпанії світу. Їх люблять за те, що вони інвестують мільярди в ліки проти ВІЛ і раку, а дехто ненавидить, бо вірить, що краще лікуватись в екстрасенсів. Ми попорпалися в їхніх біографіях та дізналися, яким є їхній внесок у наше здоров'я.

Четверта частина світового ринку фармацевтики — $288 млрд — під контролем 5-ти найбільших фармкомпаній. Їхній сумарний дохід у 2018 перевищив ВВП України у 2 рази. Вони виробляють практично все: починаючи від дитячих шампунів, зубних паст, таблеток від кашлю, крапель від нежитю та мазей від болів у суглобах, і закінчуючи ліками проти раку, високоточними хірургічними інструментами та вакцинами.

Вони на кшталт Робіна Гуда — переступають через закон, але натомість рятують життя. Ми вирішили розібратися, які вони насправді — велика п'ятірка фарміндустрії.

1. Johnson & Johnson — всіма улюблений порушник закону 

Що потрібно для створення однієї з найбільш успішних та великих компаній у світі? Хтось скаже, що потрібно багато грошей. Але історія знає приклад, коли вистачило ентузіазму трьох братів, щоб робити бинти, пластирі та дитячу присипку. Саме так починалась імперія Johnson & Johnson.

Через 132 роки після свого заснування у 1886-му маленьке сімейне підприємство перетворилося на транснаціональну корпорацію: 260 дочірніх компаній у 60 країнах світу, 134 тис. співробітників, десятки торгових марок і прибуток, який можна порівняти з загально світовим ВВП — $81,6 млрд у 2018. Продукцію компанії знають і люблять, в тому числі, в Україні. Це не дивно, бо компанія веде агресивну рекламну кампанію. У 2013 тільки на рекламу було витрачено $2,6 млрд. Ось посилання на сайт, де зібрані приклади рекламних робіт бренду Johnson & Johnson.


пример рекламы Дж и Дж

пример рекламы Дж и Дж

Приклади рекламної кампанії Johnson & Johnson. Джерело: Ads of the world

Johnson & Johnson виробляє як лейкопластири та ополіскувачі для рота, так і ліки, що приймаються при ВІЛ, гепатиті С та цукровому діабеті. Крім цього, медичне обладнання: ультразвукові скальпелі, контактні лінзи, ендопротези, хірургічні нитки та багато іншого.

Ця фармакологічна компанія за роки свого існування пройшла через 100 тис. судових позовів. Але до того ж Johnson & Johnson щорічно витрачає на благодійність мільйони та піклується про навколишнє середовище.  

2. Roche — лідер з інвестицій у розробку нових ліків

Заснована в 1896 році у Швейцарії, молода компанія зазнала чимало складнощів на шляху до свого становлення: втрату виробництва під час Першої світової, борги, суперечки з антимонопольними комітетами європейських країн та ін. Сьогодні ж Roche — це цілий холдинг: 94 тис. людей, 26 заводів і два великі підрозділи. До того ж Roche абсолютний лідер з інвестицій у розробку нових медичних рішень.

30 препаратів, розроблених Roche, входять у типовий перелік ліків ВООЗ. За допомогою їх діагностичного обладнання можна виявити рак на ранній стадії. Три препарати Roche від різних форм раку у 2019-му знаходяться п’ятірці кращих. Сумарно їхні продажі принесли компанії понад $23 млрд. Компанія є лідером у сегменті боротьби з онкологічними захворюваннями. Аналітики Roche порахували, що ліки компанії вилікували 137 мільйонів пацієнтів.

3. Pfizer створила ліки, яких продається найбільше у світі — "Ліпітор" 

Ще один американський фармгігант, що веде свою діяльність у 125 країнах світу. Корпорація об'єднує 90 тис. співробітників і 58 заводів по всьому світу. Pfizer може похвалитися досягненнями у світовій фармацевтиці. Починаючи від масового виробництва антисептиків та болезаспокійливих у Першу світову, а також пеніциліну і вітаміну С для союзників під час Другої світової, до створення найбільш продаваних ліків для зниження рівня холестерину — "Ліпітор". Останнього у період з 1997 по 2012 рік було продано на $125 млрд. Але, мабуть, найбільш впізнаваним продуктом Pfizer є "Віагра". Зараз компанія виробляє 350 найменувань ліків.

Тим часом, Pfizer росла не лише за рахунок виробництва фармпродукції, але й за рахунок виробництва лимонної кислоти, яку наприкінці ХІХ століття почали активно використовувати при виробництві Coca-Cola та Pepsi. Pfizer також найактивніше купує інші фармкомпанії. Вона зробила найбільшу в індустрії угоду, купивши фармвиробника Warner-Lambert за $90 млрд. У 2016-му планувалася інша масштабна операція вартістю в $160 млрд, але вона не відбулася.

4. Novartis — компанія, яка присвятила себе досягненням

Це друга за ринковою капіталізацією фармакологічна компанія в Європі. У ній працює 126 тис. осіб. Ліки компанії продаються у 155-ти країнах. Такий масштаб продажів досягається завдяки значним виробничим потужностям — 67 заводів по всій земній кулі.

Novartis продає в основному інноваційні препарати. Що дуже символічно, враховуючи назву компанії — Novae Artis, що означає "нові досягнення". Розробкою таких ліків займається окремий підрозділ — Novartis Institutes for BioMedical Research, що об'єднує дослідні інститути в Сінгапурі, США, Швейцарії, Китаї та ін. В цілому 23 тис. наукових співробітників у 80-ти країнах займаються розробкою та просуванням нових препаратів. Компанія витрачає на дослідження і розробку шосту частину своїх доходів — $9 млрд у 2017.

Novartis вже розробила декілька препаратів, що сприяють прогресу в лікуванні важких хвороб: імуносупресивний Sandimmune, наприклад, привів до збільшення кількості операцій з пересадки органів, Gleevec дозволив здійснити прорив у лікуванні певних форм лейкозу, а ліки для лікування малярії Coartem пройшли передкваліфікацію ВООЗ і стали одним з перших комбінованих засобів, доступних для міжнародних закупівельних організацій. Тим часом, компанія активно сприяє розвитку телемедицини. Novartis планує провести 10 клінічних випробувань з використанням нових технологій віддаленого моніторингу протягом трьох років.

5. Bayer — винахідник аспірину та героїну

Своєрідний стартап двох друзів, заснований у 1863 році, перетворився на велике німецьке акціонерне товариство. Підприємець Фрідріх Байєр та фарбувальник Йоханн Фрідріх Вескотт експериментували та випадково винайшли рецепт фарбника фуксину. Зараз компанія спеціалізується на виробництві ліків, а крім того — пластмас, засобів захисту рослин, фарб та лаків. Співробітники саме цієї компанії винайшли аспірин та героїн. До речі сам засновник Фрідріх Байєр сприяв тому, щоб діти вживали героїн, як ліки проти кашлю до 1912 року.

У часи Другої світової війни Bayer співпрацювала з Третім Рейхом та побудувала в Освенцимі свій завод. У 1999 році одна з ув’язнених концтабору Єва Мозес Кор подала позов на компанію, з якого стало відомо про причетність фармкомпанії до експериментів над людьми. Bayer вирішив позов із Фондом пам’яті, відповідальності та майбутнього. Уряд США та Німеччини домовилися про створення фонду у $5 млрд.

Зараз концерн Bayer складається з 350 компаній, де працює понад 100 тисяч співробітників. У червні 2018 року компанія за $63,3 млрд придбала 100% компанії Monsanto, яка вважається лідером в галузі біотехнології рослин. 

В Україні є 115 підприємств з ліцензією на виробництво ліків

Цікаво те, що в Україні, навіть попри загальну відсталість нашої промисловості, є добре розвинений фармсектор, в якому працюють як українські, так і іноземні компанії.

І це одна з небагатьох галузей, в якій немає монополії, тому що на ринку немає одного найбільшого гравця, що здатен задавити інших. А конкуренція сприяє падінню цін та зростанню якості товару.

производители лекарств

Наші фармкомпанії поки що не дійшли рівня Johnson & Johnson, але ліки в інші країни експортують — в основному в Азію, але й на ринки Європи теж виходять.

Виробництво ліків — один з найприбутковіших бізнесів, попит на ліки буде завжди. Звичайно, ліки будуть змінюватися: колись люди "лікувалися" ртуттю, зараз — ліками, формули яких розробляють у лабораторіях, у майбутньому лікувати будуть нанороботи. Але галузь медичних препаратів і пристроїв буде затребувана завжди.

 

Хочеш більше дізнатись про фармацевтику, про те, як індустрія, яка рятує життя, впливає на економіку? Готове дослідження фармацевтики в Україні - повністю в інфографіці! Натисни на банер нижче - там вже дуже просто!

Автор дослідження — контент-маркетингова агенція Top Lead. Дослідження вийшло за підтримки фармацевтичної компанії Дарниця. Інформаційний партнер — BusinessViews.